• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Zaken die je raken

Zaken die je raken – Iedereen werk is iedereen winst

Leonie Bank · 26 juni 2018 · 0 Reactie(s)

Zaken die je raken

Werkgelegenheid is een van de grootste problemen van de komende decennia. In Nederland krijgen nu al meer dan 1,6 miljoen mensen een uitkering (67-plussers en studenten niet meegeteld) en dat wordt alleen maar meer door de toenemende robotisering en automatisering. Futuroloog Martin Ford denkt dat met name de banen ‘in het midden’ zullen verdwijnen. De slecht betaalde banen blijven over en wat gebeurt er bijvoorbeeld met de 230.000 chauffeurs die straks geen baan meer hebben door zelfrijdende auto’s? En dan hebben we het nog niet eens over de mensen met een arbeidsbeperking die door verdringing niet aan een baan komen. Technologische innovaties invoeren kunnen we goed, maar we hebben een stuk minder aandacht voor het doorvoeren van sociale innovaties. Terwijl de behoefte aan die laatste juist zo groot is.

Over Zaken die je raken

Social Enterprise NLSocial Enterprise NL en so/creatie zetten elke week een hoofdstuk uit het nieuwe boek Zaken die je raken in de spotlights. Om je te vertellen wie die sociale ondernemers zijn die een bedrijf beginnen om de wereld te verbeteren. En om te laten zien dat hun positieve impact verder reikt dan hun eigen onderneming. Of je nou politicus, ondernemer, student of inkoper bent, samen kunnen wij de transitie naar een eerlijke economie versnellen. Als je geïnteresseerd bent: koop hier het boek.

“Als de economie goed draait, komt zo’n beetje iedereen wel aan een baan daar is ons systeem min of meer op gebouwd. Als dat niet zo is, ontstaat verdringing: de beste mensen houden werk en de minder goeden komt thuis te zitten” – Zaken die je raken

Talent maximaal benutten

Gelukkig zijn daar de sociaal ondernemers die zich richten op groepen die buiten de boot vallen. Zij kijken naar mensen, kijken waar hun talenten liggen en richten het werk vervolgens zo in dat deze talenten maximaal worden benut. En dat is maar goed ook, want iedereen werk is iedereen winst.

Empowerende impact

Een voorbeeld van een onderneming die dat doet is Discovering Hands. Zij schakelen blinde mensen in om borstkanker te detecteren; blinden voelen immers sneller een onregelmatigheid zoals een verdacht knobbeltje. En op de blinden heeft het een enorm empowerende impact. Of neem De Prael, een Amsterdamse bierbrouwerij en eetgelegenheid die is opgericht om ervoor te zorgen dat mensen met flinke problematiek zelfstandig mee kunnen doen in de maatschappij. Ondertussen hebben ze 140 plekken voor mensen uit deze doelgroep. Maar er zijn ook de zogenaamde ‘dubbele’ sociale ondernemingen, zoals postbedrijf Cycloon Post: naast dat ze werken met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, streven ze ook naar steden zonder vieze bezorgbusjes. Dubbele impact dus!

“We do not hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people” – Greyston Bakery

Geloof jij in actie?

Zo zie je dat er heel wat ondernemers zijn die werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar er zijn er nog veel meer zoals Greyston Bakery, Passwerk, Piipol, Kringwinkels, Labeur, Pro Nature, Emma Safety Footwear, Roetz Bikes, De Meewerkers en Ctaste. Benieuwd hoe zij dat doen, welke impact zij creëren en hoe jij kan helpen? Lees het zesde hoofdstuk van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die gelooft in actie!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Leonie Bank

Leonie communiceert voor en over Social Enterprise NL. Om de impact van sociaal ondernemers te vergroten creëert zij een podium voor sociaal ondernemerschap in het algemeen en onze leden in het bijzonder. Daarnaast communiceert zij over HeldCare: een ontwikkeltraject van Social Enterpise NL en Achmea Foundation voor social enterprises in het domein van zorg en welzijn.

Leonie studeerde taal & communicatie en volgde de master business studies, beiden aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie ontdekte ze dat ze in haar werk een maatschappelijke bijdrage wil leveren. Door te communiceren over én voor sociale ondernemingen voelt zij zich dus helemaal op haar plek bij Social Enterprise NL.

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Ruimte met impact

Hylke van der Wal · 24 november 2017 · 0 Reactie(s)

Eline Arisse: ‘Door een ander in zijn kracht te zetten kom je zoveel verder’

Eefje van den Akker · 22 februari 2019 · 0 Reactie(s)

Aart van Veller – Blijven innoveren om te verleiden

Jos Hummelen · 6 juli 2018 · 1 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver