In heel Nederland wint sociaal ondernemerschap terrein. In elk dorp en in elke stad zetten ondernemers zich in om Nederland eerlijker en duurzamer te maken. Ze zorgen bijvoorbeeld voor arbeidsplaatsen voor mensen voor wie regulier werk niet vanzelfsprekend is, maken nieuwe grondstoffen van afval of bedenken innovatieve oplossingen voor duurzaam vervoer. Zo ook in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Om een extra impuls te geven om sociaal ondernemerschap en sociaal inkopen te stimuleren en op de kaart te zetten hebben deze gemeenten het initiatief genomen tot een landelijke bewustzijnscampagne: The Impact Days. Doe ook mee!
Maak sociaal ondernemerschap zichtbaar
Gedurende de campagne worden er in heel Nederland allerlei activiteiten georganiseerd door sociaal ondernemers, organisaties en gemeenten. Zij worden van harte uitgenodigd om op de campagnewebsite (online vanaf 15 oktober) hun activiteiten zichtbaar te maken die plaatsvinden op 15, 16 of 17 november. Denk bijvoorbeeld aan een open huis, een aantrekkelijke kortingsactie of een workshop. Zo maken we samen een inspirerend programma waardoor nog meer mensen kennis kunnen maken met de producten en diensten van ondernemers voor wie winst maken niet het doel, maar een middel is om de grootste uitdagingen in onze maatschappij aan te pakken.
Diverse activiteiten voor verschillende doelgroepen
De verschillende dagen hebben een ander karakter en worden ondersteund door diverse publieksactiviteiten. Op 15 november (de wereldwijde Social Enterprise Day) richt de campagne zich in het bijzonder op mensen die zich beroepsmatig bezighouden met sociaal ondernemerschap: inkopers van bedrijven, financiers, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties. Dan wordt onder andere een groot Buy Social evenement en Social Enterprise Day georganiseerd.
Op 17 november (de eerste Nederlandse Social Saturday), worden consumenten aangesproken om kennis te maken met ondernemingen die een maatschappelijk doel nastreven. En verleid om daar hun euro uit te geven. Want door bij te dragen aan een eerlijkere en duurzamere wereld krijgt iedereen meer waarde voor zijn geld. In verschillende steden worden die zaterdag sociale shoppingroutes uitgezet.
Meer weten?
De G4 (gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) ondernemen diverse activiteiten om de groei van sociaal ondernemerschap lokaal en landelijk te faciliteren en stimuleren. Om een extra impuls te geven aan deze activiteiten hebben zij het initiatief genomen tot The Impact Days, een bewustzijnscampagne rondom sociaal ondernemen. De campagne wordt uitgevoerd door so/creatie, Lap. en Kyver in samenwerking met diverse campagnepartners.
Wil je nu al meer weten over deze campagne? Neem dan contact op met het campagneteam via [email protected].
Reacties