Stichting so/creatie in liquidatie (2015-2021) had als doel om sociaal ondernemers, sociale ondernemingen en sociaal ondernemerschap in Nederland te versterken en zichtbaar te maken. Als sociaal ondernemend conceptbureau waren we actief op het gebied van mediaproductie, kennisdeling en conceptontwikkeling voor en over sociaal ondernemerschap. Zo stimuleerden en vergrootten we het ecosysteem van ondernemende wereldverbeteraars (to be).
Met een klein vast team en een uitgebreide netwerkorganisatie van freelancers en partners boden we sociaal ondernemers een podium door hun verhalen te delen in so/magazine, hét online magazine over sociaal ondernemen in Nederland. Ook waren we initiatiefnemer of co-founder van onder meer De Sociale Troonrede, Social Impact Nights, de landelijke campagne The Impact Days, impact030 en het sociaal ondernemersnetwerk in Villa Jaffa. Dit alles onder de slogan:
Samen meer-waarde
so/magazine
De verhalen die so/creatie maakte onder de naam so/magazine blijven voor onbepaalde tijd zichtbaar op deze website. so/magazine was tussen 2015 en 2021 hét online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland. so/magazine diende twee doelen:
- Bewustwording en inspiratie: Door sociaal ondernemers een podium te bieden en hun verhalen te delen wordt de diversiteit van sociaal ondernemerschap bekender bij een groter publiek. Eventuele barrières voor sociaal ondernemers benoemen we en brengen we onder de aandacht.
- Kennis verzamelen en valoriseren: Vanuit de verhalen identificeren we waar sociaal ondernemers behoefte aan hebben en spelen hierop in. De successen en lessen van sociaal ondernemers vormden de kerningrediënten van de producten en diensten van stichting so/creatie in liquidatie.
so/magazine was een onafhankelijk en toegankelijk platform dat op een sociaal ondernemende manier werd onderhouden. Met het oog op maximale toegankelijkheid en journalistieke vrijheid kozen we ervoor om geen gebruik te maken van advertenties, geïnterviewden niet te laten betalen voor de interviews en geen betaalmuur te plaatsen voor het lezen van de artikelen.
De redactie
so/magzaine viel onder de verantwoordelijkheid van het stichtingsbestuur van stichting so/creatie in liquidatie. Het stichtingsbestuur vervulde het hoofdredacteurschap van so/magazine. De leiding van so/magazine lag in handen van een meewerkend redactiechef/eindredacteur. De verhalen werden gemaakt door een klein vast team en een uitgebreide netwerkorganisatie van freelancers en partners. Dit waren veelal jonge makers; studenten en pas-afgestudeerden van een journalistieke opleiding of young professionals zonder journalistieke achtergrond maar met talent voor en affiniteit met het delen van verhalen over sociaal ondernemerschap. Hiermee liet so/magazine hen kennismaken met impactjournalistiek.
De afgelopen jaren werkten (in alfabetische volgorde) onder meer de volgende mensen mee aan so/magazine:
Alexander Bongers
Lees alle artikelen van Alexander.
Carline Lucassen
Lees alle artikelen van Carline.
Eefje van den Akker
Lees alle artikelen van Eefje.
Eline Arisse
Lees alle artikelen van Eline.
Emma van Bergeijk
Hanneke Kastelijns
Lees alle artikelen van Hanneke.
Hylke van der Wal
Jasper Kars
Lees alle artikelen van Jasper.
Jet de Nies
Joëlle Baijer
Lees alle artikelen van Joëlle.
Jos Hummelen
Merel de Bruijn
Lees alle artikelen van Merel.
Rutger van Weeren
Gastredacteuren
Op regelmatige basis plaatsten we gastblogs, opinie-artikelen en ingezonden stukken. We werkten onder meer samen met (klik op de naam om de artikelen te lezen): Anne Alink, Bart Hansma, Buurtwijs, Joachim Jansen, David Knigge, Edith Kroese (Avance Impact), Esther Meijer-Sedney (Green Caffeïne), Gerrit Doelman, Helene Phoa, Jean-Pierre Gossieau, Jochem Gietema (SocEntWorld), Kiki de Boer, Kim van Schie (Storyline Media), Leonie Bank (Social Enterprise NL), Lizzy van Dijk, Lucas de Jong (CTalents), Marguerite Evenaar (se.lab), Marielle van der Weiden, Martin Slaats, Paula Nordhausen (Social Impact Days Noord), Raymond Witvoet, Robert Zwiers (Avance Impact), Ronald Venn (Fontys Hogeschool), Roy Whitten (Whitten & Roy Partnership), Sanne Wouters (Sociaal Werk Nederland), Sjaak Louwerse, Steef van Lokven en Tom Tieman (Social Impact Day Noord).