• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Blog
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact

Over so/creatie

Samen meer-waarde

so/creatie is een conceptbureau, opgezet als sociale onderneming. Sinds 2015 creëren we sociaal ondernemende concepten die sociaal ondernemers, sociale ondernemingen en sociaal ondernemerschap in Nederland versterken en zichtbaar maken. Daarmee stimuleren en vergroten we het ecosysteem van ondernemende wereldverbeteraars (to be). Dat betekent dat we bij alle activiteiten het streven naar maatschappelijke meerwaarde vooropstellen en een zorgvuldige afweging maken tussen impact en financieel resultaat.

so/magazine

Ons langst bestaande sociaal ondernemende concept is so/magazine, hét online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland. so/magazine dient twee doelen:

  • Bewustwording en inspiratie: Door sociaal ondernemers een podium te bieden en hun verhalen te delen wordt de diversiteit van sociaal ondernemerschap bekender bij een groter publiek. Eventuele barrières voor sociaal ondernemers benoemen we en brengen we onder de aandacht.
  • Kennis verzamelen en valoriseren: Vanuit de verhalen identificeren we waar sociaal ondernemers behoefte aan hebben en spelen hierop in. De successen en lessen van sociaal ondernemers zijn kerningrediënten van de producten en diensten van so/creatie.

so/magazine is een onafhankelijk en toegankelijk platform dat op een sociaal ondernemende manier wordt onderhouden. Met het oog op maximale toegankelijkheid en journalistieke vrijheid kiezen we ervoor om geen gebruik te maken van advertenties, geïnterviewden niet te laten betalen voor de interviews en geen betaalmuur te plaatsen voor het lezen van de artikelen. Wat we wel doen: bij elke opdracht vragen we een fee van 10% bovenop de offerte. Daarmee dragen onze opdrachtgevers bij aan hét online magazine over sociaal ondernemerschap in Nederland.

De organisatie

Bij elke samenwerking die we aangaan staat de doelstelling om samen meer impact te maken voorop. Samen werken we dagelijks aan de totstandkoming van nieuwe sociaal ondernemende concepten; zowel groot als klein en zowel voor opdrachtgevers als op eigen initiatief. Maar altijd vanuit de dagelijkse praktijk van sociale ondernemingen. Met een klein vast team en een uitgebreide netwerkorganisatie van freelancers en partners dragen we – waar mogelijk – ook graag bij aan de realisatie van deze concepten.

Onze redactie

Stichting so/creatie wordt geleid door een dagelijks bestuur bestaande uit twee directeur-bestuurders. De directie is primair verantwoordelijk voor de continuïteit van de stichting. Daarnaast werkt zij ook mee in de stichting en vervult zij het hoofdredacteurschap van so/magazine.

so/magazine wordt geleid door een meewerkend redactiechef/eindredacteur. De artikelen worden geschreven door een team van circa 10 freelance redactieleden. Dit zijn veelal jonge schrijvers; studenten en pas-afgestudeerden van een journalistieke opleiding of young professionals zonder journalistieke achtergrond maar met talent voor en affiniteit met het schrijven over sociaal ondernemerschap. Hiermee laat so/magazine hen kennismaken met impactjournalistiek.

Jasper Kars

Eindredacteur, september 2015 – heden

Journalist, ondernemer, bestuurder, filmmaker en maatschappelijk impact-maker actief op het sociaal- en crossmediale speelveld. Via zijn functie bij de Vrijwilligerscentrale Utrecht, kwam hij in contact met so/magazine. Gelijk was er sprake van een wederzijdse drang om sociaal ondernemen bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. De persoonlijke verhalen van ondernemers die het net even anders doen, en daarmee de maatschappij en de wereld tot een aangenamere plek maken, fascineren hem mateloos. Lees alle artikelen van Jasper. Neem contact op via [email protected]

“It’s all storytelling, you know. That’s what journalism is all about.”

Eline Arisse

Redacteur, september 2015 – heden

Eline Arisse is kwalitatief onderzoeker, (diepte)interviewer en (academisch) tekstschrijver. Deze vakgebieden en een scala aan vakken over diverse sociale wetenschappen waren onderdeel van haar opleiding aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht. Tijdens haar afstuderen kwam Eline via een medestudent terecht bij Starters4Communities en heeft ze de beginselen van crowdfunding en sociaal ondernemen geleerd. Al snel was haar interesse voor so/magazine gewekt, vanwege het vernieuwende concept en de mogelijkheid om de wereld van sociaal ondernemen te verkennen. Door middel van het afnemen van interviews en het ontwikkelen van initiatieven om over dit verfrissende vakgebied verslag te leggen, geeft ze jou graag een inkijkje in wat er in deze wereld allemaal speelt. Lees alle artikelen van Eline. Neem contact op via [email protected]

Emma van Bergeijk

Redacteur Duurzaamheid, november 2016 – heden

Emma van Bergeijk is student journalistiek in Utrecht. Ze schreef al voor verschillende media zoals De Utrechtse Internet Courant en NWTV. Haar specialisaties liggen op het gebied van duurzaamheid, internationale politiek en maatschappelijke problemen. In september 2017 liep ze stage bij de nieuwsredactie van het Parool in Amsterdam, waar ze geboren en getogen is. In juni van datzelfde jaar reisde ze naar Schotland om een verhaal te maken over de duurzame ontwikkelingen in de grote steden. Lees alle artikelen van Emma. Neem contact op via [email protected]

Joëlle Baijer

Redacteur Welzijn en Zorg, april 2017 – heden

Joëlle Baijer is afgestudeerd Afrikanist, gespecialiseerd in sociaal ondernemerschap en duurzaamheid. Op dit moment is ze actief voor verschillende sociale ondernemingen en initiatieven zoals Starters4Communities, Bleeve, Maximaal Gezond en The Bucketlist Festival. Voor so/creatie schrijft Joëlle over sociaal ondernemerschap in Zorg en Welzijn vanuit haar ervaring bij onder andere Rechtstreex, Vinex Goes Healthy en Maximaal Gezond. De gezondheidssector ligt onder vuur en maakt momenteel grote veranderingen door. Joëlle wil creatieve oplossingen en sociaal ondernemerschap in deze sector stimuleren en initiatieven en bedrijven die sociaal ondernemend bezig zijn een podium bieden. Lees alle artikelen van Joëlle. Neem contact op via [email protected]

Eefje van den Akker

Redacteur Werk en Arbeidsparticipatie, augustus 2017 – heden

Per toeval kwam Eefje van den Akker met so/creatie in aanraking waarna zich een wereld voor haar opende die daarvoor nog onbekend was: die van het sociaal ondernemen. Inmiddels heeft ze al heel wat schrijfuren gemaakt voor so/creatie. Van een grote onderneming as Tony Chocolonely tot de kleinere ondernemer in de regio. Typerende voorbeelden die haar grote interesse laten zien. Als journaliste duikt zij het liefst in zaken waar ze nog niets van weet maar vervolgens alles van wil weten. ‘Het eigen maken van specifieke materie om die vervolgens op begrijpbare, concrete of menselijke wijze over te brengen op het grotere publiek. Dat drijft mij het meest.’ Eefje is freelance journalist en studeert daarnaast geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Lees alle artikelen van Eefje. Neem contact op via [email protected]

Jos Hummelen

Redacteur, april 2018 – heden

Altijd vrolijk en scherp. Jos is van oorsprong sociale wetenschapper en heeft een master in de geografie. Hij ziet zichzelf als een kritisch journalist, maar wil in de eersteplaats sociaal ondernemers helpen aan goede publiciteit. Jos’ specifieke interesse’s zijn duurzaamheid in steden en de ontwikkeling van Afrika, grote kans dus dat je daarover stukken ziet verschijnen op so/creatie. Lees alle artikelen van Jos. Neem contact op via [email protected]

Hanneke Kastelijns

Redacteur Duurzaamheid, april 2018 – heden

Hanneke is werkzaam bij Labyrinth Onderzoek en Advies. Ze heeft een master Anthropology and Development Studies en deed een masteronderzoek met kleinschalige ondernemers in de textielindustrie van Peru. Na haar onderzoek werkte ze mee aan verschillende projecten op het gebied van duurzaamheid. In het trainingsprogramma van Starters4Communities ondersteunde ze de Spullenier en deed ze ook ervaring op met sociaal ondernemen. Lees alle artikelen van Hanneke. Neem contact op via [email protected]

De hoofdredactie van so/magazine wordt gevormd door Hylke van der Wal en Rutger van Weeren. Neem contact op via [email protected]

Hylke van der Wal en Rutger van Weeren ontmoetten elkaar in 2013 tijdens een trainingsprogramma in sociaal ondernemen (Starters4Communities) in Amsterdam. Daar vonden ze elkaar in een gedeelde interesse voor de ‘why’ van (startende) ondernemers en een passie voor het helpen creëren van nieuwe initiatieven. Beiden op hun eigen manier bouwden zij destijds aan hun ondernemingen.

Tijdens één van hun meetings in de zomer van 2015 werd de basis gelegd voor so/creatie. Hylke’s kennis over communicatie en de online wereld, Rutgers netwerk onder sociaal ondernemers en een gedeelde interesse in het fenomeen sociaal ondernemen leidden tot de website so/magazine. Langzamerhand ontstond een businessmodel, wat leidde tot de oprichting van stichting so/creatie op 1 januari 2017.


Oud-redactieleden:

Alexander Bongers

Redacteur / plaatsvervangend eindredacteur, oktober 2017 – september 2018

Lees alle artikelen van Alexander.

Jet de Nies

Redacteur Estafette, december 2016 – mei 2018

Lees alle artikelen van Jet.

Carline Lucassen

Redacteur, mei – december 2016

Lees alle artikelen van Carline.

Merel de Bruijn

Redacteur, mei – december 2016

Lees alle artikelen van Merel.


Gastredacteuren

Op regelmatige basis plaatsen we gastblogs, opinie-artikelen en ingezonden stukken. We werkten onder meer samen met (klik op de naam om de artikelen te lezen): Anne Alink, Bart Hansma, Buurtwijs, Joachim Jansen, David Knigge, Edith Kroese (Avance Impact), Esther Meijer-Sedney (Green Caffeïne), Gerrit Doelman, Helene Phoa, Jean-Pierre Gossieau, Jochem Gietema (SocEntWorld), Kiki de Boer, Kim van Schie (Storyline Media), Leonie Bank (Social Enterprise NL), Lizzy van Dijk, Lucas de Jong (CTalents), Marguerite Evenaar (se.lab), Marielle van der Weiden, Martin Slaats, Paula Nordhausen (Social Impact Days Noord), Raymond Witvoet, Robert Zwiers (Avance Impact), Ronald Venn (Fontys Hogeschool), Roy Whitten (Whitten & Roy Partnership), Sanne Wouters (Sociaal Werk Nederland), Sjaak Louwerse, Steef van Lokven en Tom Tieman (Social Impact Day Noord).

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver