De biologisch katoenen femcare producten van Yoni liggen tegenwoordig in de mainstream schappen. Maar ze doen het toch net even wat anders dan de concurrentie: Yoni staat voor openheid van zaken in een ó zo gesloten branche. We leggen co-founder Mariah Mansvelt Beck vijf stellingen voor: “Hoe meer groei, hoe duurzamer we worden”.
1. Chemicals are not for pussies
Mansvelt Beck: “Dat was onze crowdfunding slogan waarmee we zijn begonnen. We hebben Yoni opgericht omdat ik echt geloof dat iedere vrouw het recht heeft om te weten waar haar tampons en maandverband van gemaakt zijn. Voor ieder ander verzorgingsproduct, of het nou tandpasta of shampoo is, zie je een lijst van ingrediënten omdat het verplicht is. Voor deze producten is die regelgeving op EU-niveau er niet. Dat betekent ook dat er geen regels zijn wat er wel of niet in mag zitten en wat er wel of niet vermeld moet worden op de verpakkingen. Dat is heel gek.”
“We willen een alternatief bieden, door transparant te zijn en voor biologisch katoen te kiezen. Bij ons staan er wel ingrediënten op het doosje, laat de anderen nu maar volgen! Daarnaast willen we een merk neerzetten dat in de gewone schappen bij Albert Heijn en Etos ligt – dat is gelukt. De reden dat we in 2016 de MKB innovatie top-100 hebben gewonnen is echt niet vanwege het biokatoenen maandverband, want dat bestond al. Het was meer de manier waarop wij dat in de markt zetten, de manier waarop we er over communiceerden, hoe we het uit die eco-niche hebben gehaald. Dát is wat we anders doen.”
2. Er heerst een taboe rond ongesteldheid
“Inderdaad, daarom is er ook zo weinig transparantie. Het woord “taboe” komt uit een Polynesische taal en betekent naast taboe ook menstruatie, en in elk van de grote religies heerst er een taboe rondom menstruatie. Hoe dat is gekomen is in mijn ogen omdat menstruatie niet goed werd begrepen waardoor het aan de ene kant als iets heiligs kon worden gezien, maar ook als iets potentieel gevaarlijks. En als iets gevaarlijk is moet het worden ingedamd en moeten er regels komen. Over menstruatie gaan echt bizarre verhalen de ronde. Nog niet eens zo heel lang geleden is er in Amerika door wetenschappers beweerd dat als een vrouw ongesteld is ze iets uitscheidt dat bloemen zou doen verschrompelen.”
“Menstruatie is gemedicaliseerd, in plaats van genormaliseerd. De helft van de wereldbevolking heeft er maandelijks mee te maken. Dus het is zo gek dat een onderwerp dat eigenlijk zo normaal is, en dat bovendien een belangrijke pijler voor je vruchtbaarheid en gezondheid is, dat daar zo weinig aandacht aan wordt besteed.”
“Het is ook relevant voor mannen: iedere man heeft wel vrouwen in zijn leven om wie hij geeft. Dus we hebben ook posters voor op mannen-wc’s! Om het taboe te doorbreken kun je niet alleen op vrouwen richten, maar op de hele maatschappij.”
3. Ik hoop dat andere bedrijven onze aanpak gaan kopiëren
“Als wij de boeken ingaan als een bedrijf die er voor zorgt dat er transparantie op de markt komt op het gebied van femcare, dan ben ik een gelukkig mens. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om Yoni tot een succes te maken. Op dit moment zijn we aan ons begin dus ik veronderstel echt niet dat iedereen al naar ons kijkt. Bovendien, een idee is nooit van jou. Het zweeft rond en het komt bij iemand terecht die er iets mee doet. Meestal niet bij één iemand, maar bij meerdere mensen. In de tijd dat wij Yoni opzetten zijn er dus ook andere initiatieven gestart, die ongeveer hetzelfde voor ogen hebben.”
“Verder zie ik het graag in een grote context. Een van de uitdagingen van onze wereld is dat we onze sociale, spirituele en professionele levens in verschillende hokjes hebben gestopt. Wat er dan gebeurt is dat iemand die thuis gewoon eerlijk is, alsnog voor een bedrijf kan werken waar het alleen maar om winst genereren gaat. Maar als je die verschillende levens integreert, dan gaat dat niet meer. Dan ben je bezig met de B Corp gedachte van ‘using business as a force to do good’. Dat is waar we naar toe moeten. Ik hoop dat we dat aan het doen zijn en dat we anderen inspireren om ons te volgen.”
4. Het is moeilijk om te balanceren tussen groei en het overeind houden van je idealen
“Nou, het is misschien ook juist moeilijk om je idealen overeind te houden als je nog heel klein bent. Hoe groter je wordt, hoe meer financiële middelen je hebt. Hoe meer je te zeggen hebt bij je leveranciers en je klanten. Hoe meer je als leider kunt fungeren. Een financieel duurzaam bedrijf neerzetten is belangrijk. Als je de B Corp gedachte in je kern zit, geldt dat hoe groter je wordt hoe meer impact je kunt maken.”
“Ik ben een idealist maar in business moet je pragmatisch zijn. Soms weet ik dat we niet de meest duurzame oplossing voor dit moment hebben, maar soms is iets niet haalbaar. Neem nou de plastic wikkel om onze tampon. Ik zou graag willen dat die van bioplastic wordt gemaakt. Eerst kon dat niet, want de technologie was nog niet ver genoeg ontwikkeld. Het hield het product niet goed bij elkaar of je kreeg het moeilijk open. Waarschijnlijk kan het inmiddels wel, maar ik kan als kleine speler niet voor elkaar krijgen dat mijn tampons met een haalbare kostprijs voor de eindconsument in bioplastic gewikkeld zijn. Dus op zo’n moment moet je pragmatisch zijn.
5. Sociaal ondernemerschap kan ik iedereen aanraden
“Ik heb nooit echt besloten om ondernemer te worden. Maar ik rolde erin en het was opeens zo. Ik heb altijd de drang gehad om, als ik iets zie dat niet goed gaat, dan wil ik er wat aan doen. Ik wil niet alleen op de bank zitten en klagen over hoe oneerlijk het allemaal verdeeld is. Het is fijn dat ik nu als ondernemer deze drive kan omzetten in iets tastbaars. Wat ik ook fijn vind is dat ik dingen vanuit een persoonlijke drive doe en die is nu heel erg tastbaar.”
“Als ondernemer moet je niet bang moet zijn om heel veel dingen aan te pakken waar je niets van weet en daar helemaal in te duiken. Ik vind het juist leuk dat je iedere keer verandert. Ook de variatie is heel fijn. Wij weten bij Yoni heel sterk waar we naar toe willen, maar ik heb eigenlijk nooit een standaard dag.”
Reacties