Sociale ondernemingen – bedrijven met een sociaal of ecologisch doel – hebben een businessmodel wat bijdraagt aan een meer rechtvaardige en duurzame ontwikkeling van de samenleving. Net als andere bedrijven leveren ook sociaal ondernemers inkomsten en banen op, maar hun hoofddoel is het creëren van maatschappelijke waarde. Zo werken ze aan een inclusieve en circulaire economie en meer cohesie.
Het aantal sociale ondernemingen blijft in heel Europa toenemen. Toch denken 25 netwerken voor sociaal ondernemerschap dat de positieve impact die deze bedrijven op de Europese samenleving en daarbuiten hebben, zich nog veel sneller en op grotere schaal zou kunnen ontwikkelen. De huidige richting van het beleid van de Europese Unie gericht op sociaal ondernemerschap lijkt onduidelijk en het onderwerp stond in de periode 2014-2019 niet hoog op de agenda van de Eupropese Commissie. Dat moet veranderen als we het potentieel van ondernemingen met een sociaal doel willen gebruiken om gemeenschappelijk maatschappelijke doelen te bereiken.
Oproep: sociaal inkopen, innovatieve financiering en grensoverschrijdend leren
Daarom roepen de 25 ondertekenaars van het manifest de pas verkozen leden van het Europees Parlement op om hun mandaat te gebruiken om consumenten in de eerste plaats te stimuleren sociaal te in te kopen. Ten tweede pleiten zij voor meer aandacht voor en een betere toegang tot innovatieve financiën. Tot slot is het belangrijk om grensoverschrijdende leermogelijkheden te creëren en ondersteunen voor sociaal ondernemers en intermediaire organisaties. Dit standpunt wordt samen met vier andere concrete acties ondersteunt door 25 nationale netwerken die sociaal ondernemerschap versterken in 20 Europese landen.
De komende maanden wordt de agenda van de volgende Europese Commissie vastgesteld. Om ervoor te zorgen dat sociaal ondernemerschap en sociale innovatie hoog op de EU-agenda terugkomen, rekenen wij op u om deze gezamenlijke oproep breed te delen!
Reacties