Bij Van Hulley krijgen oude overhemden een nieuw leven als boxershort voor zowel dames als heren. Sinds ongeveer een jaar worden de overhemden zelfs omgetoverd tot broekjes voor kinderen. Dit alles wordt, met succes, gedaan door een groep vrouwen die wel wat hulp kunnen gebruiken om een plek op de arbeidsmarkt te veroveren. ‘Ik zie dagelijks wat mijn bijdrage is’, zegt oprichtster Jolijn Creutzberg.
Over Marjolijn Creutzberg
Het idee voor Van Hulley ontstond jaren geleden. Met een overhemd van Jolijns man: ooit gekocht in de VS, heel veel gedragen en daarom een versleten boord. Weggooien was geen optie dus hing het ding maar te hangen in de kast. Jolijn besloot er iets anders van te maken. Inderdaad: een boxershort.
Die boxershort beviel. En zo ontstond het idee voor Van Hulley. Want welke man heeft nou niet een dierbaar overhemd met een klein vlekje, een versleten boord of scheurtje in de kast? Zonde om weg te gooien, want de rest van de stof is prima en gaat als boxershort nog jaren mee.
Jolijn ging aan de slag om dit idee verder uit te werken. Want ze wilde geen onderbroekenfabriek. Van Hulley was een idee met oorsprong, authentiek en vanuit een charmante gedachte. Die oorsprong wilde ze vertalen in het bedrijf. Daarom maakte ze van Van Hulley een sociale onderneming.
De boxershorts worden gemaakt door vrouwen die graag willen werken, maar nog niet de benodigde papieren hebben voor hun ambitie op de arbeidsmarkt. Bij Van Hulley doen ze werkervaring op en volgen ze een opleiding. Ze gaan anderhalve dag per week naar school om zo hun entreebewijs voor het MBO te halen. Dat brengt hun dichter bij het realiseren van hun dromen. Ze worden hierbij intensief begeleid door de gemeente en Van Hulley zelf.
Voor Jolijn is Van Hulley het realiseren van haar dromen. “Van Hulley past precies in deze tijd, waarin we meer aandacht hebben voor duurzaamheid en voor verantwoorde productie. De combinatie van een bijzonder product dat een prachtige maatschappelijke bijdrage levert, haalt het allerbeste uit mij.”
Van Hulley bestaat al ruim zes jaar, maar het idee om van oude overhemden onderbroeken te maken is al een stuk ouder. ‘Het begon met een oud versleten overhemd van mijn man die hij niet weg wilde doen. In die tijd zat ik nog regelmatig achter de naaimachine en zodoende kwam ik erachter dat zijn overhemd van hetzelfde materiaal was als zijn boxershorts. Dus waarom kan ik er niet eentje uit elkaar halen en er een boxershort van maken?’
Toch duurde het even voor Creutzberg het idee uitwerkte tot Van Hulley. ‘In die tijd had ik het te druk met andere dingen’, vertelt Creutzberg. ‘Vanaf het moment dat ik er met mensen over ging sparren, is het eigenlijk vanzelf gegaan. Duurzaamheid en recycling zijn al veel meer in het bewustzijn van mensen dan toen ik destijds op het idee kwam, zo’n 25 jaar geleden. Er zijn heel veel producten met een verhaal. Mensen hebben meer behoefte aan contact met de maker’, aldus Creutzberg.
De video is gemaakt door Jeppe van Pruissen, Kees Klomp, Ron van Es en Mandy Fit voor MaatschapWij – een onafhankelijke beweging voor positieve maatschappelijke vernieuwing – in de serie ‘Purpose People’.
‘Ik denk dat mensen het fijn vinden dat ze weten waar hun product vandaan komt en dat ze hebben bijgedragen aan de kans voor deze vrouwen om weer aan het werk te kunnen. Iets wat ze graag willen maar waar ze de papieren nog niet voor hebben. Men weet tegenwoordig ook wel dat een t-shirt van twee euro waarschijnlijk niet eerlijk en duurzaam is gemaakt.’
“Men weet tegenwoordig ook wel dat een t-shirt van twee euro waarschijnlijk niet eerlijk en duurzaam is gemaakt.”
Na ruim anderhalf jaar voegde Creutzberg een belangrijk onderdeel toe aan Van Hulley. ‘De vrouwen moesten niet alleen aan de slag maar kregen in de tussentijd ook uitzicht op iets nieuws. Dus hebben we de entree-opleiding logistiek medewerker toegevoegd zodat ze naast de werkervaring ook naar het ROC gaan voor een opleiding.’ Hulp kwam er ook, want zowel de gemeente Groningen als kinderopvang SKSG steunen van Hulley in het begeleiden van de vrouwen. ‘Een fijne samenwerking’, zegt Creutzberg. ‘De lijnen zijn kort. Met SKSG hebben we vaste afspraken over de opvang van de kinderen van onze medewerkers. Tijdens het jaar dat ze hier aan het werk zijn, hebben ze daardoor de vrijheid om het goed aan te pakken en te investeren in hun toekomst.’
De zes jaren Van Hulley hebben haar gevormd, vertelt Creutzberg. ‘Ik vind het nog altijd gaaf om te zien dat je met onze aanpak levens kunt veranderen. De vrouwen die hier na een jaar uitstromen zijn in veel opzichten een stuk rijker dan toen ze hier begonnen. Wat dat betreft ben ik heel gelukkig dat het gelukt is. Maar ik ben dit bedrijf zeker niet begonnen vanuit een hoger doel’, vertelt ze. ‘Ik dacht: ‘Dit is leuk en als het wat wordt, kan ik meer mensen een bestaan bieden. Dat is gelukt. Bovendien kunnen we een aantal vaste medewerkers betalen. Net als de vrouwen die bij ons werken zouden we met Van Hulley ook onafhankelijker willen worden. Het is frustrerend om je handje op te moeten houden bij fondsen terwijl je gelooft in het product en de markt. Die onafhankelijkheid willen we bereiken door op ook voorraad te gaan produceren en veel meer een echt boxershortmerk te worden.’
Het sociale karakter van het bedrijf zit zelfs in de naam. ‘Van Hulley is gekozen om aan te tonen dat die boxershort niet meer alleen van jou is maar van iedereen, letterlijk vertaald; van hen of hun. Ik kom uit het zuiden van het land en daar is het een gevleugelde uitspraak. Maar in de bedrijfsnaam bedoel ik er duidelijk mee dat het product is gemaakt door iedereen die erbij betrokken is.’
Dit interview maakt onderdeel uit van een serie gesprekken met sociaal ondernemers uit Noord Nederland die gemaakt is door Social Impact Day Noord.
Social Impact Day Noord is hét evenement over sociale impact in Noord-Nederland. Op woensdag 1 november 2017 spreken toonaangevende ondernemers over hoe zij maatschappelijke impact met economisch succes combineren.
Economisch succes en maatschappelijke impact gaan hand in hand. Dat laat Social Impact Day zien middels inspirerende voorbeelden. Sociaal ondernemen is een innovatieve vorm van ondernemerschap en heeft enorme groeipotentie. Niet alleen wat betreft impact: óók wat betreft omzet, productie en innovatie. Investeren in sociaal ondernemerschap is dus niet alleen slim, maar ook goed. Voor ons allemaal.
Met diverse workshops, panels en lezingen ben je in één dag helemaal up-to-date en klaar om (nog) meer omzet, productie én maatschappelijke impact te genereren.
Het doel van Social Impact Day Noord is om sociaal ondernemerschap in Noord-Nederland te versnellen. Met inspirerende best practices, handige tips & tricks en uitwisseling van nieuwe ideeën, maken we de regio klaar voor het nieuwe ondernemen.
De wereld is er klaar voor. Jij ook? Hier kun je je kaarten bestellen.
Reacties