In de Impact Hub Lisbon spreekt so/creatie met Richard Kappel. Een sociaal ondernemer en gepassioneerd pleiter voor de social impact industry. Over sociaal ondernemerschap heeft hij een duidelijke visie: “Een sociaal ondernemer heeft behoefte vermogen te genereren en sociale impact te maken. Hij is creatief en vindingrijk en vindt een schaalbare, winstgevende oplossing voor een uitdaging in de markt die voor alle betrokkenen waarde toevoegt.” Deze filosofie brengt de Amerikaan dagelijks in de praktijk via zijn eigen onderneming: MIXLife.
Culturele uitwisseling wordt onderschat
Tot een paar jaar geleden woonde Richard – die opgroeide in Chicago – in een bergdorp in Spanje langs de Camino de Santiago. Hier richtte hij cultureel centrum Bridgid op. Deze stichting is de start geweest van een avontuur vol obstakels, uitdagingen en lessen, die de hem uiteindelijk brachten bij MIXLife: een internationaal platform voor culturele uitwisseling.
MIXLife – dat staat voor Mutual Interest eXchange – is een website die betekenisvolle ontmoetingen faciliteert en allerlei mensen bij elkaar brengt. Het doel: iedereen inspireren en stimuleren om deel te nemen aan een culturele uitwisseling of om deze te organiseren. Het gaat hierbij om samenkomen en verenigen, bijvoorbeeld omdat je een gemeenschappelijke interesse hebt.
“Je speelt met twee emoties: de één die houdt van het bekende en de ander die ervan houdt nieuwsgierig te zijn.”
Volgens Richard is er tegenwoordig te weinig aandacht voor sociale kwesties, terwijl hij hier juist mogelijkheid ziet om verschil te maken. “Milieu is tegenwoordig sexyer dan cultuur en daar wordt veel in geïnvesteerd. De natuur is enorm belangrijk, maar er moet wel meer balans zijn. Sociale kwesties krijgen niet genoeg aandacht.”
Door eigen ervaring en door goed om zich heen te kijken zag hij wat hem te doen stond. Hij wilde culturele uitwisselingen stimuleren, zodat mensen meer begrip krijgen voor elkaar en hun blik op de wereld verandert. “Zodra je mensen aan tafel krijgt met elkaar, dan verandert er iets, maar hoe krijg je onverwachte combinaties aan tafel? Je speelt met twee emoties: de één die houdt van het bekende en de ander die ervan houdt nieuwsgierig te zijn.”
Selfmade op ethische wijze
Bridgid was pas het begin. Ondanks dat Richard hiermee moest stoppen, was het duidelijk dat hij verder wilde met zijn methode van uitwisselingen die hij in Spanje introduceerde.
Mutual Interest eXchange begon in vijf steden. Er was nog geen website, maar door het online platform Meet Up en Facebook te gebruiken, groeide MIX organisch verder naar liefst vijftien steden.
“Ik kan geen raket vliegen, ik wil leren hoe dat moet voor ik er een op m’n vliegtuig zet.”
Er waren mensen in India, Azië en Latijns-Amerika die een MIX wilden organiseren, vanwege de goede ervaringen met het platform in Europa, maar deze groei kwam te vroeg: “Ik had geld aan kunnen nemen en een raket op m’n kleine vliegtuig kunnen gooien, maar ik wil eerst leren hoe dat moet voor ik er een op m’n vliegtuig zet, vertelt Richard. “Het is alsof je dan een raket de kracht geeft om zo snel mogelijk te vliegen, terwijl de raket nog niet af is.”
De Amerikaan ziet dat veel ondernemers deze filosofie niet omarmen en dat is gevaarlijk, vindt hij. Hij gelooft dat mensen te snel willen groeien, omdat ze bang zijn hun status kwijt te raken als ze niet snel genoeg gaan. MIXLife schaalde ook niet snel en daar is hij weleens om veroordeeld, maar dat weerhield hem er niet van om het op zijn eigen manier te doen. En daarin schuift hij zijn ambities niet onder stoelen of banken: “Over tien jaar willen we een miljoen betalende leden hebben. Ik zou graag de eerste selfmade miljardair zijn op een ethische en morele manier.”
Samenwerken op globale schaal
Tegenwoordig kun je oplossingen voor een maatschappelijke uitdaging promoten op globale schaal, zo ervoer Richard dat je mensen online kan inspireren en enthousiasmeren voor je initiatief. Hij wist een een internationaal en talentvol team op te bouwen, maar liep tegen fikse uitdagingen aan vanwege het managen op afstand. “Dat is moeilijk, zeker als je mensen niet betaalt, maar je kunt echt mensen vinden die vrijwillig bijdragen door hun eigen skills of ervaring te delen.” Voor Richard bleek het van cruciaal belang om in zijn team te investeren.“Ik wil mensen aanmoedigen zich globaal te promoten, maar je moet zeker zijn dat je de cultuur van je community beschermt. Ik deed dat niet meteen goed, maar heb daarvan geleerd. Nu zet ik hier veel meer op in. Zo wordt het team sterker, krijgen we meer werk gedaan en voegt iedereen meer toe.”
De weg tot succes
Richard heeft een stabiel team vrijwilligers weten op te bouwen en kan hen wat bieden. Hij wil dat zijn team meeprofiteert als de grote plannen werkelijkheid worden: “Voor iedere maand die je werkt krijg je punten en als er straks daadwerkelijk geld wordt verdiend, word je naar rato uitbetaald. Dit is een manier om mensen in jouw oplossing te laten geloven én ze perspectief te bieden op uitbetaling in de toekomst.” Iets teruggeven en openstaan voor mensen uit zoveel mogelijk plaatsen vormt voor Richard Kappel dan ook de weg tot succes.
Verder lezen:
Maria Sereda – Bruidontvoeringen tegengaan door een interactieve roman
Reacties