• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Starters4Communities

Mariken van Muilwijk – “Sociaal ondernemen heeft heel veel betekend in mijn verdere carrière”

Jasper Kars · 5 oktober 2017 · 0 Reactie(s)

Een halfjaar geleden was de Tilburgse Mariken van Muilwijk (33) net klaar met haar Starters4Communities programma. Toen besloot ze haar zus Eline te helpen bij diens start-up. Inmiddels heeft ze samen met haar zus een eigen sociale onderneming, Het Ware Ambacht. Ze verzorgen bedrijfslunches, waarbij alle producten van boeren uit de eigen buurt komen. “We tilden dit bedrijf naar een ander niveau.”

Over Het Ware Ambacht

Het Ware AmbachtHet Ware Ambacht verzorgt lekkere, gezonde en superverse bedrijfslunches voor bedrijven in de regio ’s Hertogenbosch, Waalwijk en Tilburg. Geen kant en klare broodjes, maar een box boordevol verse lunchproducten van lokale boeren en ambachtslieden uit de omgeving. Elke ochtend wordt er een vaste route afgelegd en worden alle producten vers van het land gehaald om deze vervolgens direct aan de klanten te bezorgen. Zo van het land, op de lunchtafel. Mariken en Eline vertellen meer over het ontstaan van hun onderneming op hun eigen website.

Van alles

“Ik doe van alles”, legt Mariken uit. Binnen hun bedrijfslunch start-up proberen de zussen zo duurzaam mogelijk te zijn. “Als sociaal ondernemer is het belangrijk dat je de lokale ondernemers ondersteunt.” Mariken komt zelfverzekerd over, iets waar het S4C-programma veel aan bijdroeg.

Net-afgestudeerd

De Brabantse was 29 toen ze klaar was met haar studie psychologie. Zoals veel net-afgestudeerden wist ook zij niet goed wat ze daarna wilde. “Ik wist niet goed waar mijn talenten lagen en ik werd constant afgewezen op vacatures.” Toen kwam ze via een Facebook-bericht terecht bij S4C. “Voor mij heeft het heel veel betekent in mijn verdere carrière.”

Weer zelfvertrouwen  

Voor aanvang van haar SC4-programma in Den Bosch, stelde Mariken een aantal leerdoelen op. Best confronterend, zo zegt ze: “Voordat ik begon was ik mijzelf een beetje kwijt.” De crowdfunding campagne en de workshops zorgden voor bewustwording en gaven haar weer zelfvertrouwen. “Zeker op het gebied van sales pas ik nog steeds dingen toe die ik bij mijn SC4-Den Bosch tijd leerde.” Ze ondersteunde een lokaal duurzaam initiatief, De Graafse Akker, waarmee ze in de zomer met haar eigen onderneming zaken hoopt te doen.

“Voordat ik begon was ik mijzelf een beetje kwijt.”

Wanneer je een net-afgestudeerde bent en op zoek naar werkervaring, dan raadt de sociaal onderneemster een Starters4Communities-periode zeker aan. “Dat je in ieder geval je talenten extra leert kennen en die inzet in de praktijk, waardoor je op sollicitatiegesprekken echt iets te vertellen hebt. Ja, ik vond het echt te gek!”


Starters4CommunitiesDit interview maakt deel uit van een reeks gesprekken met starters op de arbeidsmarkt, startende sociaal ondernemers, welzijnswerkers en medewerkers van gemeenten ten behoeve van het Impactverslag 2016 van Starters4Communities, geproduceerd door so/creatie. Een deel van deze interviews plaatsen we de komende weken in bewerkte vorm in so/magazine. Het interview verscheen eerder op de website van Starters4Communities.

Starters4Communities is een praktijkgericht trainingsprogramma in sociaal ondernemen en bottom-up stadsontwikkeling. In een groep van 15 tot 20 starters werken kleine teams aan uitdagende opdrachten voorgelegd door een wijkinitiatief of sociale onderneming.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Jasper Kars

Jasper is actief als freelance journalist op het cross-media speelveld. Jasper is een breed geïnteresseerde verhalenverteller, tekstschrijver, interviewer, presentator, copywriter, editor, recensent en enthousiasteling.

Via zijn functie bij de Vrijwilligerscentrale Utrecht, kwam hij in contact met so/magazine. Gelijk was er sprake van een wederzijdse drang om sociaal ondernemen bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

De persoonlijke verhalen van ondernemers die het net even anders doen, en daarmee de maatschappij en de wereld tot een aangenamere plek maken, fascineren hem mateloos. “It’s all storytelling, you know. That’s what journalism is all about.”

Email: [email protected]

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Happy Tosti betaald verhuurder Orange Capital Partners met impact

Redactie · 26 juni 2020 · 0 Reactie(s)

Waarom het onderwijs in sociaal ondernemerschap anders moet!

Martin Slaats · 6 maart 2017 · 0 Reactie(s)

Eefje van den Akker: ‘Door te schrijven hoop ik kloven te overbruggen’

Redactie · 1 maart 2019 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver