Hoewel sociaal ondernemen een term is die pas de laatste vijf jaar opkwam, zijn er in de geschiedenis genoeg organisaties geweest die al op deze manier ondernamen. De Protestantse Diaconie Amsterdam, grondlegger van onder andere SocialStart, bestaat al meer dan 400 jaar en mag zich met recht een van de oudste sociale organisaties van ons land noemen. “Barmhartigheid en gerechtigheid zijn de klassieke pijlers die bij de Diaconie passen. Sociaal ondernemen is een nieuwe manier om dit in de praktijk te brengen,” zegt directeur Paul van Oosten.
Het is herfst aan de Nieuwe Herengracht. De wind waait door de Amsterdamse straten en het historische pand van de Protestantse Diaconie ligt er prachtig bij. Directeur Paul van Oosten kijkt vanuit zijn antieke stoel richting de buitentuin. Inmiddels is de geboren Noord-Hollander twintig jaar werkzaam voor De Protestantse Diaconie Amsterdam. Deze organisatie zet zich al eeuwenlang in voor een rechtvaardige samenleving. Dak- en thuislozen, vluchtelingen, mensen die eenzaam zijn of in armoede leven worden op allerlei manieren bijgestaan.
“De maatschappij is ontzettend veranderd in die twintig jaar en alles lijkt sneller te gaan. Wij moeten als organisatie altijd proberen op te pikken wat op dat moment hét onderwerp is. Sociaal ondernemen is daar een goed voorbeeld van,” aldus Paul.
“Lang voordat er een sociale dienst was, kon men al terecht bij de Diaconie.”
Eeuwen sociaal ondernemen
“Lang voordat er in Amsterdam een sociale dienst was, kon men al terecht bij de Diaconie. Wel altijd vanuit een filantropische grondslag. We hadden een bakkerij bij het Blauwe Erf achter de Nieuwe Kerk, hier kon je als minderbedeelde met een penning gratis broden krijgen.” Hoewel de bakkerij niet meer bestaat, vinden we tegenwoordig andere vormen van sociaal ondernemen bij de Diaconie. De Hoftuin, die zich bevindt in de achtertuin van het Diaconie-pand, is hiervan een goed voorbeeld. Bij deze horecagelegenheid krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans in de keuken.
Geld verdienen en bijdragen
“Er zijn een heleboel twintigers die naast geld verdienen vooral ook iets goeds willen doen voor de wereld. Die combinatie, dat is voor mij sociaal ondernemen. Want alleen werken voor geld is totaal onbevredigend.” Dat steeds meer jongeren ook impact willen maken, zag de directeur met eigen ogen: “De laatste jaren belden er veel enthousiaste afgestudeerden aan bij de Diaconie voor stages of traineeships. Toen leek het me een goed moment om een gestructureerd programma te maken waarbij jongeren zelf de kans krijgen op het sociale domein.” Zo ontstond in 2014 het idee voor SocialStart.
“Je komt overal SocialStarters tegen.”
Het ontstaan van SocialStart
“Samen met sociaal ondernemer Jurrien Mammen, een goede knakker, ben ik begonnen met brainstormen,” zegt Paul van Oosten. “Daarna ben ik met ondernemer Inger van Nes het programma verder gaan ontwikkelen. Dit werd een soort trainingsprogramma met workshops, waarbij we binnen ons eigen netwerk keken wat voor weinig geld mogelijk was.” Na een halfjaar hadden we dit ingevuld en kwamen organisatoren Suzan Doodeman en Johannes van den Akker erbij.
“We ontwikkelden SocialStart tot een programma waarbij jongeren door middel van workshops en trainingen zelf leren sociaal ondernemen. Suzan en Johannes hebben het programma inmiddels overgenomen. We zijn nu drie lichtingen verder, het mooie is dat je deze SocialStarters overal tegenkomt.” Zo werkt er nu een aantal voor de Diaconie of andere maatschappelijke organisaties. “Ik vind het geweldig, inmiddels is er een heel netwerk ontstaan van SocialStarters. Op vrijdag kom ik soms nog wel kijken om de energie te voelen, dat enthousiasme van de mensen spat ervan af.”
Dit artikel maakt deel uit van een serie portretten van sociale ondernemingen die met hulp van SocialStart begonnen zijn. SocialStart koppelt jonge mensen die zijn afgestudeerd van een HBO- of WO-opleiding aan maatschappelijke organisaties met een sociaal ondernemend vraagstuk. Deze starters gaan zes maanden aan de slag om een sociale onderneming te beginnen met een gezond verdienmodel. so/creatie maakte het SocialStart Magazine. De artikelen uit dit magazine plaatsen we de komende weken in bewerkte vorm op onze website.
Reacties