De stelling ‘het zijn vreemde tijden’ was zelden zo waar als nu. Naast corona, bestaan de zorgwekkende ontwikkelingen op het gebied van internationale en nationale politiek, in onze maatschappij en natuurlijk op ecologisch vlak nog altijd. Hierdoor kijk ik niet altijd met evenveel vertrouwen naar de toekomst als eerder. De cijfers van de afgelopen decennia liegen er echter niet om: er gaat zo ongelooflijk veel goed, ook op plekken waar je dat als laatste verwacht. Daarom is het belangrijk om zichtbaar te maken waar dat succes zit. Ik beantwoord de vraag: wat geeft mij hoop ten tijde van corona?
Heb je ooit meegemaakt dat een mondiale crisis je zo persoonlijk raakte? En heb je eerder gezien hoe snel een volledige maatschappij kan schakelen? Zomaar een greep uit sociale ondernemingen die direct hun meerwaarde bewezen. De Van Hulley-vrouwen en The Refugee Company gingen mondkapjes maken, Jack Bean zorgde voor vegan maaltijden voor zorgpersoneel en Close the Gap zorgde voor computers en laptops voor thuiswerkende kinderen. Allemaal succesvolle projecten waarin sociale ondernemers hun ware gezicht konden tonen. De veerkracht, de creatieve ideeën en de ondernemersgeest van sociale organisaties geeft goede hoop.
Never waste a good crisis
De coronapiek was nog in volle gang en ondernemende Nederlanders begonnen al initiatieven als Kraak de Crisis: om Nederland duurzamer en socialer te krijgen dan in het pre-corona-tijdperk. Bij crisis-innovaties wordt al direct vooruit gekeken: wat voegt dit écht toe aan Nederland, ook als dit alles voorbij is? Er worden petities opgezet om de overheid op te roepen bij het redden van bedrijven eisen te stellen voor verduurzaming en sociale rechtvaardigheid. Onafhankelijk van of ik zelf die petitie teken of niet: het is toch hoopgevend dat burgers en ondernemers deze crisis niet laten schieten om waardevolle lessen te leren en discussies aan te zwengelen?
Hoofd- en bijzaken
De coronacrisis scheidt het kaf van het koren. Wat is belangrijk? En wat voegt bij nader inzien weinig toe? Wat is schadelijk en wat is vitaal? De crisis zou een reset voor onze (mondiale) maatschappij kunnen zijn. Zo blijken veel sociale ondernemingen bezig te zijn met hoofdzaken: duurzaamheid, verbinding en rechtvaardigheid. Zo worden ze ook gezien, waardoor acties succesvol zijn. Consumenten laten deze ondernemers niet zomaar stikken.
Joris Luyendijk vroeg 100 wetenschappers, kunstenaars en ondernemers: “wat geeft je hoop?” Ik zou die vraag zo beantwoorden: als we op een slimme manier uit deze crisis komen, kunnen we de volgende beter tackelen.
Ik ben ook heel benieuwd wat jou hoop geeft in deze tijd. Hoe zou jij die vraag beantwoorden? Stuur je reactie naar [email protected]
Dit opiniestuk is geschreven door Jos Hummelen, redacteur bij so/creatie en sociaal geograaf.
Reacties