De uiterst gevarieerde Indische Buurt in Amsterdam Oost, vormde het toneel voor het interview met maatschappelijk betrokken ondernemer Annemarie van der Veen. Deze Amsterdamse zet zich op veel verschillende manieren in voor haar buurt (en daarbuiten). Maar ziet Annemarie zichzelf ook als Sociaal Ondernemer? Een gesprek over haar mooiste projecten, grootste successen en adviezen voor mede-ondernemers.
“Ik omschrijf mezelf als Sociaal en Ondernemend. ‘Sociaal’ betekent voor mij dat je bewust bent van je eigen omgeving en van daaruit een positieve bijdrage kan leveren aan die omgeving. ‘Ondernemend’ betekent voor mij dat je nadenkt over hoe je van een idee of project iets succesvols kan maken. Succes kan klein of groot zijn en is zeker niet alleen financieel.”
Over Annemarie van der Veen
Annemarie van der Veen is de oprichtster van De Buurtbalie in de Indische Buurt in Amsterdam Oost. De Buurtbalie is een platform waarop mensen in, nu nog vooral, de Indische Buurt elkaar kunnen vinden.
Welkomstgevoel in eigen buurt
Annemarie werkt aan projecten waardoor mensen zich welkom voelen in hun eigen buurt. Want wanneer je je welkom voelt in omgeving, zal dit zich ook vertalen in een beter gevoel. Mensen zullen dan ook meer verantwoordelijkheid nemen voor hun buurt door iets terug te doen voor of in hun directe omgeving. Als sprekend voorbeeld noemt ze de buurtcamping in het Flevopark in Amsterdam Oost. Dit initiatief ademt de sfeer van prachtige vervlogen tijden, hetgeen ook door de vrijwilligers wordt herkent.
Als ze iets organiseert, luistert Annemarie altijd goed naar de verhalen van mensen uit de buurt. “Ik luister naar wat zij in willen brengen en kijk hoe ik dat kan laten gebeuren. Zo bied ik mensen een podium, om op die manier vanuit zichzelf iets toe te voegen aan hun omgeving,” merkt ze vrolijk op.
“Ik bied mensen een podium om vanuit zichzelf iets toe te voegen aan hun omgeving.”
Kleine nieuwe verbindingen
Mijn grootste succes is dat mensen door deelname aan mijn projecten een stap verder komen. Het echte succes zit hem volgens mij in die kleine nieuwe verbindingen.
In de afgelopen jaren heeft ze geleerd dat het net zo belangrijk is om je hoofd, alswel je hart te gebruiken. Je moet beginnen met een slim of goed idee. Op die maner kun je jezelf tot ondernemer ontwikkelen. Durven te investeren en het nemen van risico’s zijn hierin de sleutel. Daarnaast is het als ondernemer in spé belangrijk partijen te vinden die achter je idee staan. Netwerken is dan ook stap nummer één.
Annemarie gelooft niet in lange-termijn doelen: beter laten we op organische wijze dingen gebeuren. In plaats daarvan heeft ze een “langetermijnwens”, iets waar je heel graag aan wilt blijven werken en waarvan je hoopt dat het groter wordt, namelijk: steeds meer mensen met elkaar weten te verbinden.
Verdienmodel
Als je je sociaal inzet, moet er ook een mogelijkheid zijn om daarvan te kunnen leven. Het hoeft dus echt niet alleen vrijwilligerswerk te zijn.
Ten eerste is het belangrijk dat we niet kunnen verwachten dat mensen zich 100% inzetten zonder dat daar iets tegenover staat. Voor jou als ondernemer betekent dat, dat het belangrijk is om snel naar een verdienmodel te kijken. Misschien kunnen gebruikers of toekomstige afnemers alvast iets afnemen?
Ten tweede, en dat sluit daarop aan, is het goed om als ondernemer zelf ook te investeren. “Op een gegeven moment kom je op een niveau dat er voor jouw inspanning betaald moet worden.”
En zo kwam het eerste interview tot een eind. Een inspirerend interview met de Sociale en Ondernemende Annemarie van der Veen. Ben jij benieuwd naar het volgende interview? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en lees mee! Natuurlijk zitten wij ook op Social Media om deze prachtige verhalen te delen! Like ons op Facebook of volg ons op Twitter en blijf op de hoogte van de laatste vorderingen!
Foto: MetroNieuws
Reacties