Merel Oosterhof, Gwen Aartsma, Wouter van Kleef en Floor van Langen, wilden vanaf het begin van hun minor Entrepreneurship op de UvA een bedrijf oprichten dat iets zou bijdragen aan de maatschappij. Zonder vast idee begonnen ze met brainstormen en het observeren van dagelijks leven. Ze stelden zichzelf de vraag: waar zouden wij iets aan kunnen bijdragen? Zo zijn ze op het idee van NATR gekomen en maken ze nu duurzame poncho’s.
“Ik werkte vorig jaar op Lowlands, waar de regen met bakken uit de hemel viel. Dus maakte we vuilniszak-poncho’s voor doorweekte bezoekers. Blijkbaar is dat ergens in mijn achterhoofd blijven hangen”, vertelt Floor van Langen, materiaalmeester van NATR.
Over NATR
Het viertal heeft allemaal een andere achtergrond, Merel doet Communicatiewetenschappen, Gwen Psychologie, Wouter Business Analytics en Floor Industrieel Ontwerpen. Geen van hen had ervaring met een eigen bedrijf starten. “Aan het begin was dat even aftasten, we hebben elkaar ontmoet tijdens het introweekend van de minor en hebben zelf deze groep gekozen. Toch bleef het aftasten hoe iedereen in elkaar zit en hoe je daarop moet inspelen”, zegt Wouter. “Het is een kwestie van je eigen plek vinden, gelukkig heeft iedereen die nu en gaat de samenwerking goed”, vertelt Floor.
Poncho’s planten
NATR heeft de visie om poncho’s te maken van composteerbaar plastic. Nu worden ze gemaakt van suikerriet en kunnen gerecycled worden. Dat is al een stuk beter voor het milieu dan ‘normale’ poncho’s, die namelijk met ander restafval verbrand worden of wegwaaien en ergens in het wild blijven liggen.
Maar met poncho’s van suikerriet hebben de vier studenten hun uiteindelijke doel nog niet bereikt. “Uiteindelijk willen we een poncho ontwikkelen waar zaadjes in zitten die na een natuurlijk composteerproces uitkomen”, vertelt Wouter van Kleef, Money Man van NATR.
De technieken en materialen om dat te realiseren bestaan nog niet, dus hebben ze gekozen om de poncho’s nu van suikerriet te maken. Momenteel zijn ze hard bezig zoveel mogelijk sales te maken, ze mikken erop deze zomer 150.000 poncho’s te verkopen. Daarvoor werken ze onder andere samen met Green Deal en de gemeente Amsterdam. Een deel van de winst die ze daaruit halen stoppen ze in het onderzoek naar natuurlijk composteerbaar kunststof. Zo werken ze naar hun uiteindelijke doel toe.
“Uiteindelijk willen we een poncho ontwikkelen waar zaadjes in zitten die na een natuurlijk composteerproces uitkomen.”
Geld is niet alles
De eisen van de minor waren niet dat de onderneming sociaal of duurzaam moest zijn, maar toch kozen zij daarvoor. Het viertal heeft daar zelf voor gekozen. “Het is wel leuk om geld te verdienen, maar dat staat bij ons niet op de eerste plek. We vonden het belangrijker om iets bij te dragen aan de maatschappij, dus hebben we voor een duurzaam project gekozen”, vertelt Floor.
De minor loopt binnenkort ten einde, maar dat betekent niet dat het bedrijf dan ophoudt met bestaan. “We hebben wel allemaal nog onze studie, dus we kunnen er niet 100% van de tijd mee bezig zijn. Maar de poncho’s gaan er komen!”, zegt Wouter enthousiast.
Duizelend veel getallen
Wat prijzen en kansen betreft zit het wel goed met deze startup, ze hadden een stand op het Inspiratieplein van het Landelijk Zwerfafvalcongres en mochten via DGTL, een festival dat zich uitzonderlijk inzet voor duurzaamheid, meedoen aan de ADE Green 2016. En? Ze hebben de wedstrijd gewonnen! “Dat is denk ik het grootste succes dat we behaald hebben. We wonnen 5.000 euro om een businesscase te ontwikkelen”, vertelt Floor. De case is inmiddels af, hoewel het een heel karwei was om deze professioneel en compleet te maken.
Van de gemeente kregen ze een lijst met eisen waar het plan aan moest voldoen, onder andere hoeveel CO2 uitstoot ze zouden gaan verminderen en welk materiaal ze waarom zouden gebruiken. “Uiteindelijk hadden we alleen nog de financiële prognose. Dat was het ingewikkeldste deel, met zoveel getallen dat we ervan duizelden!”, zegt Wouter.
Een beetje uitstel is oké
Een belangrijke stap voor Wouter was het overschakelen van plan naar daadwerkelijk bedrijf. “Je kunt wel mooie plannen hebben, maar je moet het gewoon doen. Lukt het niet dan lukt het niet, maar zolang je het niet probeert gebeurd er niks.” Floor beaamt dat gevoel: “We bleven het steeds een beetje verder uitzoeken, om het daadwerkelijk starten uit te stellen. Door de minor konden we het gelukkig niet te lang uitstellen, we moesten ons gewoon aan deadlines houden.”
Capabel en vooral leuk
Floor en Wouter willen startende ondernemers beide meegeven dat het team waar je een bedrijf mee gaat starten heel belangrijk is. “Het werkt bij ons zo goed omdat we een leuk team hebben, capabel zijn is ook handig, maar je op je plek voelen misschien wel belangrijker”, legt Floor uit. Wel geven ze aan dat het kijken naar de verschillende achtergronden ook cruciaal is. “Ik denk dat het belangrijk is om diversiteit in een groep te hebben, dan blijf je elkaar verrassen door verschillende perspectieven”, vertelt Wouter.
Het tweetal vindt het belangrijk dat sociaal ondernemen meer de standaard gaat worden. “De wereld gaat achteruit, we moeten zuinig zijn op de aarde. Het zou al helpen als mensen zich meer bewust worden van wat voor invloed kleine dingen kunnen hebben”, zegt Wouter. Juist die kleine dingen kunnen namelijk het verschil maken, benadrukt hij. “Elk klein ding kan bijdragen aan de maatschappij, kijk maar naar ons. Zoiets kleins als een poncho maken kan uiteindelijk veel positief effect hebben”, legt Floor uit.
“De wereld gaat achteruit, we moeten zuinig zijn op de aarde.”
Spiegeltje aan de wand
Simon Sinek is een Brits/Amerikaanse auteur, motivational speaker en marketing consulent. In zijn boeken en speeches maakt hij mensen bewust van de kleine dingen in het leven. Hij is een inspiratiebron voor Wouter. “Sinek weet iets op zo’n manier te vertellen dat hij een soort bewustwording bij je creëert. Waarom heb je bijvoorbeeld altijd je telefoon op tafel liggen, ook als je geen belangrijk telefoontje verwacht? Eigenlijk is dat overbodig en alleen een bron van afleiding. Hij houdt je als het ware een spiegel voor, aldus Wouter.
De droom is dat er straks geen niet-duurzame keus meer is van producten en dat duurzaamheid de standaard wordt. “Het zou mooi zijn als er straks alleen nog maar NATR poncho’s zouden zijn en dat de niet duurzame poncho verdwijnt”, besluit Floor.
Wouter en Floor raadden PeelPioneers aan voor de so/estafette. PeelPioneers richt zich op de verwaarding van citrus schillen in Nederland.
Reacties