In tweeënhalve maand van idee naar lancering, Niels Visser en Aishah Snoek hebben niet stil gezeten. In korte tijd zijn zij van start gegaan met de sociale onderneming hatsup., waarmee ze fysieke en mentale bescherming bieden met niets minder dan een hat – in de winter een muts en in de zomer een andere hat.
Fysieke en mentale bescherming
Tijdens een vakantie in Sicilië werd vrije tijd al snel ingewisseld voor brainstorm- en researchsessies. Aishah, masterstudente Klinische Neuropsychologie, las verschillende onderzoeken over de relatie tussen crisisgebieden en mentale problemen. “In crisisgebieden komen mentale problemen vaker voor, terwijl psychologische behandeling nagenoeg afwezig is, door onder andere stigma’s en beperkte middelen. Dat is een groot probleem”, legt Aishah uit.
“In crisisgebieden komen mentale problemen vaker voor, terwijl psychologische behandeling nagenoeg afwezig is.”
Met de mutsen van hatsup. proberen ze daar iets aan te doen: voor iedere verkochte muts, wordt één persoon in een crisisgebied voorzien van psychologische hulp. Maar waarom een muts? Dat is eigenlijk heel logisch, legt Niels uit. “Oorspronkelijk beschermen mutsen je, onder andere tegen de kou. Wij hebben de link gelegd tussen de fysieke en mentale bescherming, degene die de muts koopt krijgt de fysieke bescherming van de muts en iemand in een crisisgebied de mentale bescherming.”
Samen met War Child realiseren ze de psychologische hulp. Onder andere door deze samenwerking gaat de mentale hulp voornamelijk naar kinderen uit de crisisgebieden. Zij krijgen per verkochte muts maar liefst één maand psychologische hulp, in de vorm van psychologische programma’s en creatieve therapie in de vorm van tekenen, muziek maken en dansen. “We zijn heel blij met deze samenwerking, daardoor geven we onze klanten het vertrouwen dat er daadwerkelijk iemand geholpen wordt”, vertelt Niels.
Eerlijke productie
Niels, die in de commerciële tak van het bedrijfsleven zat, en Aishah hadden beide geen ervaring in de modewereld, maar moesten toch van start. “We begonnen met bellen naar fabrieken, die hingen weleens op als ze hoorden dat we geen website hadden”, lacht Aishah. Ook had het tweetal één belangrijke eis: iedere muts moest fair fashion zijn. “Als we eindelijk iemand te pakken hadden en we naar een certificaat vroegen, stuurden ze sketchy ingescande documenten op. Niet helemaal wat we willen”, zegt Niels. Om zeker te zijn van eerlijke productie heeft het duo ervoor gekozen de eerste lijn mutsen in Nederland te laten maken.
“We begonnen met bellen naar fabrieken, die hingen weleens op als ze hoorden dat we geen website hadden.”
Vrijdag 1 december is de verkoop via de eigen webshop begonnen, hoe dat verder gaat verlopen is nog een raadsel. “We hebben geen idee hoe snel de mutsen verkocht gaan worden, maar worst case scenario hoeven we ons de rest van ons leven geen zogen te maken om een koud hoofd!”, lacht Niels.
De mutsen zijn te koop via de website www.hatsupshop.com.
Reacties