Eigenlijk was het per toeval dat Rutger van Weeren (rechts op de foto) in de wereld van impactmakers rolde, zoals hij het zelf noemt. Na een studie media en cultuur zag hij zichzelf eerder de mediawereld ingaan, journalist worden of achter de schermen ergens werken. Het was zijn toenmalige stageplek waardoor hij op een ander spoor belandde. “Ik liep stage bij een non-profitorganisatie die een team van jongeren naar mbo-studenten stuurde om hen via gastlessen bewust te maken van hun plek in de samenleving.” Zijn stageplek veranderde in een werkplek waar Van Weeren uiteindelijk vijf jaar aan de slag gaat als project- en communicatiecoördinator maar ook door het initiatief naar andere steden te brengen.
Wanneer de organisatie moet stoppen door gebrek aan subsidies, breekt er voor Rutger een nieuwe tijd aan. Collega’s uit zijn netwerk geven hem hier en daar opdrachten gerelateerd aan sociaal ondernemen, waardoor hij voor het eerst kennis maakt met het toen nog nieuwe begrip.“Mijn vorige werk was afhankelijk van subsidies terwijl deze sociale ondernemingen met een verdienmodel werkten waardoor ze als het ware ‘in leven’ konden blijven. Dat leek mij wel wat.”
Van Weeren gaat aan de slag als freelancer en werkt een tijd lang samen met verschillende organisaties en opdrachtgevers. Bij de pilot van Starters4Communities leert hij Hylke van der Wal (links op de foto) kennen. “We spraken elkaar in die tijd veel. Hylke werkte aan zijn eigen communicatiebureau en ik was ook een startende ondernemer, zo konden we elkaar veel leren en ideeën uitwisselen. Zo constateerden we eigenlijk samen dat een platform voor sociaal ondernemen nog ontbrak. Door so/creatie op te starten, wilden we ontdekken wat dat sociaal ondernemen nou precies betekent en wat het met zich meebrengt.”
Over Verhalen uit de redactie
In de serie “Verhalen uit de redactie” vertelt so/creatie elke week het verhaal van een van onze redacteuren. Wat drijft hem of haar? Hoe kijken zij zelf tegen sociaal ondernemen aan? En hoe zien zij de toekomst van de sector voor zich? (De foto’s uit deze reeks zijn gemaakt door Marloes Brouwer)
Inmiddels bestaat so/creatie al bijna vier jaar en is het vooral bekend als platform, een magazine voor en over sociaal ondernemers maar daarnaast ook een serieuze organisatie die graag meedenkt en werkt aan projecten. “We zijn in een bepaald opzicht misschien marktleider omdat we het enige platform over sociaal ondernemen zijn. Tegelijkertijd is dat wat mij betreft niet genoeg om ook daadwerkelijk groot te worden. Ik hoop dat we ons nog meer gaan ontwikkelen in storytelling en lezerspubliek zodat we ook daadwerkelijk de naam van een marktleider gaan krijgen.”
“We zijn in een bepaald opzicht misschien wel marktleider”
Rutger ziet zichzelf daarin zeker niet als leider of baas van het initiatief. “Ik ben dan wel medeoprichter maar zie ons platform het liefst als community waar mensen kunnen aanhaken vanuit intrinsieke motivatie om wat bij te dragen, niet omdat ik het zeg of omdat het van iets of iemand moet. Ik ben slechts degene die de randvoorwaarden schept.” Juist die randvoorwaarden scheppen sluit ook aan bij de rol en functie van so/creatie, legt Van Weeren uit. “Ik noem mezelf sociaal ondernemer maar in feite is de impact die wij maken met so/creatie nog relatief klein, ik zie ons meer ondersteuners van sociaal ondernemers. Ik ben iemand die het meest energie haalt uit iemand anders ondersteunen in dat doen wat diegene mooi en belangrijk vindt om te doen.”
Verder lezen:
Sociaal ondernemen verdient een kritische journalistieke benadering
Rutger van Weeren – Sociaal ondernemen vraagt om social end-ups
Reacties