Een businessmodel gebaseerd op gebruik in plaats van bezit: de laatste jaren zijn er steeds meer sociale ondernemingen gestart die hiervoor kiezen. Een van deze ondernemingen is Bundles. “Het is in de huidige economie soms lastig om inzicht te krijgen in de echte kosten van bezit. Wij willen deze duidelijkheid bieden”, vertelt medeoprichter Wouter Buijze. Ook wil het bedrijf apparaten met een lange levensduur toegankelijk maken voor de consument.
In een bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam-Duivendrecht zit het kantoor van Bundles. Van hieruit bedient het bedrijf klanten in het hele land die bij hen een abonnement hebben op wassen, drogen of koffiezetten. Deze klanten kunnen gebruik maken van een wasmachine, droger of koffiezetapparaat die bij de hen thuis wordt geleverd en geïnstalleerd. Ze hebben daarbij de keus om te betalen voor gebruik of voor een vast bedrag. Bundles kiest bewust voor als hoogwaardig bekendstaande apparaten. Als de apparaten kapot gaan worden ze kosteloos gerepareerd. Door een zuinig apparaat en inzicht en persoonlijke tips wil het bedrijf klanten helpen om te besparen op energie, water en wasmiddel.
Een win-win situatie
Bundles is in 2013 opgericht door Marcel Peters. Wouter Buijze is later aangehaakt. Tijdens het schrijven van zijn scriptie voor sustainable development zocht Buijze naar geschikte producten voor circulaire businessmodellen. Hij stuitte hierbij op de wasmachine – omdat een goedkope wasmachine vaak veel korter meegaat – en kwam erachter dat Marcel Peters hier al mee bezig was. Samen gingen ze verder.
“Ik zou heel graag willen dat we naar een systeem gaan waarbij het voor iedereen een logische keuze is en niet enkel voor hen die er 10% of 20% meer voor willen betalen.”
Buijze’s motivatie voor Bundles komt vanuit een fascinatie voor de circulaire economie. Volgens Buijze creëer je hierbij een win-winsituatie waarbij de consument minder betaalt voor dezelfde of zelfs betere prestaties en heb je ook nog een positieve impact op het milieu. Voor Buijze is betaalbaarheid van duurzame producten wel erg belangrijk. “Ik zou heel graag willen dat we naar een systeem gaan waarbij het voor iedereen een logische keuze is en niet enkel voor hen die er 10% of 20% meer voor willen betalen.”
Inzicht in de werkelijke kosten
Het vergelijken van de kosten tussen het kopen van bijvoorbeeld een wasmachine en de kosten van een Bundles-abonnement en daarmee tussen bezit en gebruik van een wasmachine, is vrij ingewikkeld, vertelt Buijze. Hij wil dan ook geen algemene uitspraken doen. Volgens hem is er een grote mate van ondoorzichtigheid in kosten van wasmachines. “Er zijn 100 verschillende modellen wasmachines op de markt, en niemand weet hoe lang die dingen meegaan.” Als een gezin kiest voor een relatief goedkoop apparaat van €300 weet het niet wat de werkelijke kosten gaan zijn, hoe vaak ze hem bijvoorbeeld moeten repareren en wanneer ze weer een nieuwe moeten kopen. Dit maakt het voor zo’n gezin erg lastig om de juiste keuzes te maken. “En dat is juist iets wat we met zo’n concept willen stimuleren, dat uiteindelijk partijen als de Consumentenbond veel meer kijken naar wat de daadwerkelijke kosten zijn.”
Bij Bundles weet je volgens Buijze wél waar je aan toe bent. De consument heeft inzichten in de kosten. De kosten van het abonnement maar óók de bijkomende kosten over water en energiegebruik. Bovendien weet je bij Bundles dat je kan rekenen op een apparaat dat werkt, zonder onverwachte bijkomende kosten. Uiteindelijk wil het bedrijf ook kunnen stellen dat ze goedkoper zijn voor een gezin dat niet het geld (over) heeft voor een duur apparaat en in plaats daarvan een energieslurpend apparaat van €300 zou kopen. “Waar je uiteindelijk naar toe wilt, is dat er zoveel meer waarde uit de apparaten gehaald wordt. Dat het automatisch goedkoper wordt om te betalen voor gebruik, omdat de producent op een andere manier gaat produceren.”
“Er zijn 100 verschillende modellen wasmachines op de markt, en niemand weet hoe lang die dingen meegaan.”
Met deze transparantie in kosten en door het betalen in gebruik wil Bundles werken aan meer vertrouwen van consumenten ten opzichte van producenten. Volgens Buijze zijn producenten op dit moment goed in staat om iets wat niet zo goed is, wél goed te laten lijken. Iets wat zorgt voor veel wantrouwen van consumenten. Bundles wil dit veranderen door producenten de juiste prikkels te bieden.
Het bereiken van een brede doelgroep
Bundles spreekt een doelgroep aan die duurzaamheid belangrijk vindt, maar Buijze zou ook graag een grotere groep klanten bedienen die graag een goed apparaat willen bezitten maar niet de middelen hebben om er een te kopen. Ze proberen daarom een samenwerking te starten met woningcorporaties om sociale huurders een abonnement aan te bieden. Volgens Buijze is deze samenwerking interessant voor woningcorporaties omdat het huurders kan helpen om uit de problemen te blijven doordat ze minder onverwachtse grote uitgaven hebben.
Bundles doet veel aan online marketing. Volgens Buijze kunnen ze hiermee een bredere doelgroep bereiken dan door Bundles bijvoorbeeld te promoten op een podium. Ook denkt hij dat je duurzaamheid soms wat meer basic kunt framen voor de mensen die er minder mee bezig zijn. Hij noemt hierbij Lidl, die er niet mee te koop loopt, maar het er wel doorheen duwt.
Buijze laat zich ook inspireren door de strategie van Tesla. Ze bieden eerst een product aan voor een kleine groep die veel willen betalen om mee te doen aan zo’n product. Daarna maken ze het toegankelijker voor de markt door een model aan te bieden dat toegankelijk is voor een grotere markt. Naast de Miele luxe met een automatisch wasmiddeldoseersysteem, bieden ze daarom nu ook de Miele basic aan. Uiteindelijk willen ze zo betaalbaar zijn dat het ook voor de sociale huurder een aantrekkelijke optie is.
Over Sociaal ondernemen in de duurzaamheidstransitie
Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks over de rol van sociaal ondernemers binnen de duurzaamheidstransitie. Ondernemers uit verschillende sectoren komen aan bod, van de afvalsector tot de bouw. De artikelen zullen een licht werpen op de toegankelijkheid van duurzame producten van sociaal ondernemers voor verschillende doelgroepen binnen de samenleving.
Reacties