Wist je dat het aantal 85-plussers tegen 2050 maar liefst verdriedubbeld zal zijn ten opzichte van vandaag? En dat bijna de helft van de ouderen zich eenzaam voelt? Het komt dan ook niet als een verrassing dat veroudering van de bevolking een van onze grootste maatschappelijke uitdagingen is. Door de vergrijzing is er meer vraag naar kwalitatieve en betaalbare zorg. Maar hoe ziet die eruit? Het antwoord ligt in ieder geval niet in de grote zorginstellingen, waar vaak gestuurd wordt op efficiëntie, met vereenzaming tot gevolg.
Over Zaken die je raken
Social Enterprise NL en so/creatie zetten elke week een hoofdstuk uit het nieuwe boek Zaken die je raken in de spotlights. Om je te vertellen wie die sociale ondernemers zijn die een bedrijf beginnen om de wereld te verbeteren. En om te laten zien dat hun positieve impact verder reikt dan hun eigen onderneming. Of je nou politicus, ondernemer, student of inkoper bent, samen kunnen wij de transitie naar een eerlijke economie versnellen. Als je geïnteresseerd bent: koop hier het boek.
“De ervaring van oudere mensen is mogelijk de meest onderbenutte rijkdom in onze samenleving.” – Zaken die je raken
Vernieuwende oplossingen
Zal het ‘over en oud’ met ons zijn? Nee! Gelukkig zijn daar de sociaal ondernemers die met deze zorguitdagingen aan de slag gaan en met vernieuwende oplossingen komen. Zij laten zich niet uit de weg slaan door de uitdagingen die horen bij het oplossen van een probleem waar het vaak gaat over mensen die financieel aan de onderkant van de maatschappij staan; een doelgroep met per definitie weinig bestedingsruimte. Sociaal ondernemers zijn creatief en komen bijvoorbeeld met hybride businessmodellen. In hun zoektocht naar verschillende inkomstenstromen, betrekken zij fondsen, gebruikers, zorgverzekeraars en de overheid.
Er zijn vele voorbeelden. Kijk naar Thuisafgehaald, dat inspringt op de zelfredzaamheid die de zogenaamde ‘participatiemaatschappij’ van ons vraagt. Via het online platform Thuisafgehaald kunnen mensen een maaltijd delen met een buurtgenoot, wat leidt tot vele nieuwe ontmoetingen en contacten. Bij Granny’s Finest breien oma’s en opa’s (ja, echt) mode-en interieuraccessoires op basis van patronen van jonge ontwerpers. Voor elk verkocht product komt er een persoonlijk berichtje van de koper terug. Maar ook techniek speelt een rol. FocusCura heeft bijvoorbeeld als doel om zorg via moderne technologie warm, menselijk toegankelijk en betaalbaar te laten blijven voor iedereen.
“Onze why is de wereld mooier maken door het creëren van geluksmomenten en van klein geluk. Voor iedereen is dat anders. Voor sommigen is dat de ontmoeting, voor anderen een lekkere gezonde maaltijd.” – Marieke Hart, Thuisafgehaald
Meer aanpakkers
Er zijn nog veel meer voorbeelden van sociale ondernemingen die deze zorgvraagstukken oppakken. Zoals Klup, Freebird Club, Habion, Symbiosis, Buurtpensioen en Activ84Health. Benieuwd hoe zij dat doen? Dat lees je in het derde hoofdstuk van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die gelooft in actie!
Reacties