Het is een clichématige uitdrukking waar ze weinig mee heeft, maar desondanks niet minder waar: er ging een wereld voor haar open toen Eefje van den Akker zich voor het eerst verdiepte in sociaal ondernemen. “Iets wat me nooit echt was opgevallen zag ik nu plotseling overal om mij heen opduiken. Waar ik eerst dacht: ‘wauw wat goed, weer een sociale onderneming’, kijk ik nu met meer kritische ogen naar de ware, achterliggende gedachten.” Lachend: “Ik ben daarin aardig streng en kritisch geworden.”
En juist die kritische houding is niet toevallig. De inmiddels 24-jarige Van den Akker is afgestudeerd journalist en naast haar freelanceopdrachten en werk voor so/creatie studeert ze geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Allemaal onderdeel van een duidelijk toekomstplan, legt Eefje uit. “Voor mij is journalistiek een tool die mij helpt bij het vertellen van verhalen op zoveel mogelijk verschillende manieren. Het zijn van een historicus geeft mij de kennis die ik met verhalen wil overdragen maar nog belangrijker: toegankelijk wil maken.”
“Ik zie zoveel kloven die niet voortkomen uit onwil maar uit onwetendheid”
Vooral dat toegankelijk maken is een terugkerend doel binnen al haar interesses en werkzaamheden. “Ik zie zoveel kloven die niet voortkomen uit onwil maar uit onwetendheid. Daar ben ik zelf net zo goed een voorbeeld van.” Na een korte stilte: “Misschien dat ik mij daarom niet in één type journalistiek of onderwerp wil specialiseren. Openstaan voor de meest uiteenlopende onderwerpen, verhalen en opdrachten maakt dat ik van mijn eigen eilandje kom en mijn ogen nog meer moet openen voor dingen die ik anders nooit had gezien.” Maar brengt die studie geschiedenis geen verandering in die specialisatie? “Nee, zeker niet!”, lacht Van den Akker. “Geschiedenis is van iedereen en gaat ook over ons allen, tenminste, dat is wel de bedoeling. En anders ga ik daar proberen verschil in te maken.”
Over Verhalen uit de redactie
In de serie “Verhalen uit de redactie” vertelt so/creatie elke week het verhaal van een van onze redacteuren. Wat drijft hem of haar? Hoe kijken zij zelf tegen sociaal ondernemen aan? En hoe zien zij de toekomst van de sector voor zich? (De foto’s uit deze reeks zijn gemaakt door Marloes Brouwer)
Die diversiteit aan onderwerpen waar Van den Akker over spreekt, blijkt ook uit de verschillende verhalen die ze maakte voor so/creatie en andere media. “De portrettenreeks die ik schreef over de genomineerden van de Nelson Award zijn mij misschien wel het meeste bijgebleven. In korte tijd sprak ik mensen die allemaal een totaal ander, eigen en inspirerend verhaal hadden. Zij waren voor mij echt een voorbeeld dat maatschappelijk betrokken ondernemen niet iets is wat je doet voor het imago maar omdat je zelf van binnenuit het gevoel hebt dat je ergens mee kunt bijdragen en verschil maakt. Klein of groot: dat maakt allemaal niet uit.”
“Eerlijke, oprechte verhalen die regelrecht uit de samenleving komen: dat is waar behoefte aan is”
Wat betreft so/creatie hoopt Eefje nog lang te kunnen bijdragen aan het maken en verzamelen van bijzondere verhalen. “Ik heb geen glazen bol, maar ik ben wel van mening dat een platform als so/creatie in de nabije toekomst verschil kan maken. Al is het alleen al op journalistiek gebied. Eerlijke, oprechte verhalen die regelrecht uit de samenleving komen en geen kopie zijn van wat andere media doen: dat is waar steeds meer behoefte aan is.”
Verder lezen:
Rintske Bosma – “Geloof in geven en investeren: je krijgt het altijd terug”
Jermain van de Graaf – Door iemand te belonen voor een goede daad, breng je de mooiste dingen teweeg
Tony’s Chocolonely: de sociale impact achter hun populariteit
Swapfiets – Brutaalste jongen van de klas én wereldverbeteraar
Reacties