• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Social Start-up Werk en Arbeidsparticipatie

Carmen van der Vecht – De jongeren zijn mijn grootste inspiratie

Emma van Bergeijk · 6 januari 2017 · 0 Reactie(s)

Rambler logo

In de kerstvakantie organiseerde Rambler een eindejaarsborrel, waarbij jonge ontwerpers hun ontwerpen en creaties toonden aan bezoekers. Rambler is een sociale onderneming waar straatjongeren streetwear kleding maken, ontwerpen en ook verkopen. Oprichtster Carmen van der Vecht noemt de jongeren getalenteerde ruwe diamanten die een podium verdienen. Zij gaf hen dat podium: een klein maar fijne studio op de Zeedijk. Rambler won in 2015 de WGSN Global Fashion Awards voor Sustainable Design.

Feestelijke jurken tot urban truien

Op de eindejaarstentoonstelling rent Carmen van der Vecht vrolijk maar druk heen en weer om de laatste voorbereidingen te treffen. Overal staan paspoppen met kledingstukken, elk van een andere jonge en ambitieuze ontwerper. Van feestelijke jurken tot grote ‘urban’ truien. Naast de ontwerpen hangen grote vellen papier met teksten erop: over ambities, inspiraties en ervaringen, geschreven door de jongeren. Die lopen ook in en uit, en iedereen kletst vrolijk met elkaar: allemaal met verschillende leeftijden en achtergronden.

Rambler tentoonstelling paspoppen

Jongeren als inspiratiebron

Het gaat momenteel goed met Rambler; Carmen vertelt dat de studio al vier jaar open is met veel verschillende jongeren die zichzelf willen ontwikkelen. “Dat geeft Rambler dynamiek,” vindt Carmen. Ook heeft het bedrijf een studio in Berlijn geopend en daar is ze heel trots op: “2016 was een zwaar jaar en de weg was lang, maar het is ons wel gelukt.” Carmen noemt de jongeren zelf haar grootste inspiratiebron. Je merkt aan haar dat ze erg veel om hen geeft.

“De jongeren geven Rambler dynamiek.”

Sociale acceptatie

Sociaal ondernemerschap betekent voor Carmen dat een bedrijf op een zo menselijk mogelijke manier draait. “Zelf ben ik gestart vanuit de creativiteit van de jongeren en de nieuwsgierigheid naar mensen die het niet zo goed hebben in deze samenleving.” Volgens Carmen moeten bedrijven zo menselijk mogelijk handelen.

Ze gelooft daarom dat sociaal ondernemen meer de standaard kan worden: “Ik merk bijvoorbeeld echt dat de maatschappij erom vraagt en er ook meer op wordt gelet.” Ze vergelijkt het met duurzaamheid. Volgens Carmen gaan mensen steeds meer vragen stellen bij bedrijfsvoeringen. “Maar sociaal ondernemen moet meer sociale acceptatie krijgen, dus misschien moeten we het maar gewoon ‘ondernemen’ noemen,” vindt Carmen.

Respect voor succes

Haar grootste les klinkt inmiddels bekend in de oren: je ervan bewust zijn dat de weg naar sociaal ondernemen erg lang is. Rambler bestaat nu tien jaar en Carmen had bepaalde dingen graag eerder bereikt, zoals de verkoop van de kleding. “De mode-industrie is complex en de welzijnswereld al helemaal. Om daar een duurzaam bedrijfsmodel van te maken is dus een enorme uitdaging.” Carmen zegt nadrukkelijk dat ze respect heeft voor ieder bedrijf waar dat is gelukt. Ze vertelt dat ze zelf niet gestudeerd heeft voor het ondernemerschap of leidinggeven. “Misschien dat de uitdaging voor mij daarom nog groter is geweest.”

“Het maken van een duurzaam bedrijfsmodel is een enorme uitdaging.”

Rambler kleding op rek

Als advies voor beginnende sociale ondernemers noemt Carmen vooral het belang van samenwerken. “Je moet je realiseren dat je sommige dingen gewoon niet alleen kan doen. Je moet samenwerken op verschillende fronten.” Dit kan volgens haar bijvoorbeeld de financiële kant zijn. Ze vertelt dat dit voor haar een harde les is geweest. “Je moet kunnen loslaten en dingen soms aan andere mensen willen overlaten. In je eentje lukt dat niet.”

Samen impact maken

Carmen noemt haar grootste succes dat ze bij Rambler alles samen doen. “Ik vind het ongelooflijk dat we dit hebben bereikt. Wij maken impact en doen dit ook nog eens met een geweldig team.” Groot is het team niet, maar voor de Rambler-oprichtster maakt dat niet uit.

“We maken impact met een geweldig team.”

2016 was voor Rambler een pittig jaar en Carmen zegt eerlijk dat ze opgelucht is dat het bedrijf nog bestaat. “2017 zal dan ook zwaar worden, maar we gaan er keihard voor werken om Rambler te laten voortbestaan!”


Carmen van der Vecht raadt Loenatix aan. Samen met CRE8 en Rambler zit Loenatix bij Stichting Streetcornerwork. Bij Loenatix wordt kleding gemaakt door mensen met een afstand tot de maatschappij en ex-verslaafden.

Ben jij benieuwd hoe de volgende interviews gaan verlopen? Houd dan vooral onze website in de gaten. Natuurlijk kan je ons ook op social media volgen! Like ons op Facebook, volg ons op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Emma van Bergeijk

Emma van Bergeijk (21) is vierdejaars student journalistiek in Utrecht. Ze schreef al voor verschillende media zoals De Utrechtse Internet Courant en NWTV. Haar specialisaties liggen op het gebied van duurzaamheid, internationale politiek en maatschappelijke problemen.

In september 2017 begint ze aan een stage bij de nieuwsredactie van het Parool in Amsterdam, waar ze geboren en getogen is. In juni van datzelfde jaar reisde ze naar Schotland om een verhaal te maken over de duurzame ontwikkelingen in de grote steden.

Voor so/creatie schrijft Emma over duurzaamheid binnen sociale ondernemingen.

Email: [email protected]

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Jermain van de Graaf – Door iemand te belonen voor een goede daad, breng je de mooiste dingen teweeg

Eefje van den Akker · 24 april 2018 · 0 Reactie(s)

Pieter Pot: eerste plasticvrije online supermarkt in Nederland

Fleur Osté · 8 oktober 2019 · 0 Reactie(s)

Eline Arisse: ‘Door een ander in zijn kracht te zetten kom je zoveel verder’

Eefje van den Akker · 22 februari 2019 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver