• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Nelson Award

Rintske Bosma – “Geloof in geven en investeren: je krijgt het altijd terug”

Eefje van den Akker · 7 juni 2018 · 0 Reactie(s)

Rintske Bosma

Als 16-jarig meisje werd Rintske Bosma (43) voor het eerste geconfronteerd met kinderprostitutie. Een heftige documentaire openende haar ogen en vanaf dat moment wist ze het zeker: ooit wil ik deze wanpraktijken tegengaan. Tegenwoordig is ze eigenaar van Cupbliss, een onderneming waarvan minstens de helft van de winst naar goede doelen gaat. “Deze business heb ik opgezet om rijk te worden: niet voor mezelf maar om het in goede doelen te steken.”

Over Nelson Award Utrecht

Nelson Award UtrechtDit jaar vindt de eerste Utrechtse editie plaats van de Nelson Award. Waarbij maatschappelijk bewuste ondernemers in het zonnetje worden gezet.

‘Nelson’ is een verwijzing naar Nelson Mandela. De prijs is door de internationale vredesbeweging MasterPeace in het leven geroepen voor mensen en organisaties die het verschil maken in hun eigen omgeving. Waarbij mensen en organisaties kiezen voor positieve en maatschappelijk bewuste actie. De Volksbank, Utrechtse Uitdaging en Vrijwilligers Centrale Utrecht nemen nu het initiatief om met het concept van de ‘Nelson Award’ Utrechtse ondernemers te laten nomineren. so/creatie maakte portretten van de genomineerde maatschappelijk bewuste ondernemers om hen in het zonnetje te zetten.

Meer weten over de Nelson Award en de uitreiking: https://masterpeace.nl/nelson-award-uitreiking/

Koffie en gezelligheid

Jaren verstreken sinds het zien van de documentaire. Bosma werkte vijftien jaar lang in de goedbetaalde ICT-wereld, maar gelukkig en tevreden was ze niet. Opnieuw ontstond bij haar de behoefte om iets goeds te doen voor kinderen in de prostitutie. Dit keer besloot ze daadwerkelijk aan de slag te gaan met een idee. “Ik moest een product hebben dat ik kon verkopen en waar ieder bedrijf wel oren naar zou hebben. Uit eigen ervaring wist ik hoe geliefd koffie op de werkvloer is, maar ook hoe ongezellig het soms kan zijn. Die twee gegevens koppelde ik aan elkaar en Cupbliss was geboren.”

“Uit eigen ervaring wist ik hoe geliefd koffie op de werkvloer is, maar ook hoe ongezellig het soms kan zijn.”

De angst van een starter

Bosma stak de bekende kartonnen koffiebekertjes in een kleurig jasje – voorzien van een opschrift – om zo op ieders gezicht weer een lach te toveren. Een concept dat al snel bleek aan te slaan. “Bedrijven die zich in eerste instantie wat sceptisch uitlieten, maar toch mee deden voor het goede doel, bekenden later hoeveel positiviteit de bekers opleveren.” Bosma kijkt inmiddels lachend terug op die eerste stappen. “Ter investering liet ik 50.000 bekers maken. Dat was toen wel even spannend.” Nergens voor nodig bleek al gauw: binnen twee weken was alles op. “Inmiddels verkoop ik er miljoenen.”

Samen verschil maken

De opbrengsten van de miljoenen bekertjes stuurt Bosma naar zorgvuldig uitgekozen goede doelen als Warchild,Terres des Hommes, Free a Girl en Cupbliss Safehouse Foundation. Maar daar houdt het niet op. Ze heeft een duidelijke toekomstwens: een eigen stichting die echt impact kan maken. Tot die tijd biedt ze een select aantal doelen aan, zodat deze met haar geldbedragen ook daadwerkelijk het verschil kunnen maken. “Ik wil dat er honderdduizenden euro’s naar het goede doel gaan. Het draait voor mij om de samenwerking met anderen, samen wil ik het verschil maken.”

“Het draait voor mij om de samenwerking met anderen, samen wil ik het verschil maken.”

Geven en investeren

Haar succes zit hem vooral in de positieve uitwerking die Cupbliss op mensen heeft, zo vindt de ondernemer. Bosma: “Ten eerste zit er in de bekers al positiviteit, daarnaast zijn er maar weinig ondernemingen die zoveel eigen winst weggeven. Ik heb heb het zelf niet altijd breed gehad, toch zal ik aan dat concept nooit wat veranderen. Ik geloof in geven, ook voor wie bang is een risico te nemen. Ik zou zeggen: zet die stap, durf te geven en te investeren. Je krijgt het dubbel en dwars terug.”

 

Foto (c) Angeliek de Jonge (Archief Rintske Bosma)

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Het zwarte gat is een puber geworden

Leonie Bank · 2 november 2018 · 0 Reactie(s)

Social Impact Nights – toekomstvisies op geld en economie

Eefje van den Akker · 20 februari 2019 · 0 Reactie(s)

Achter de schermen bij… Fun Forest

Social Enterprise NL · 1 oktober 2020 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver