Op 9 februari 2017 organiseerde NRC Live voor de tweede keer de Impact Day. Meer dan 200 ‘changemakers’ gingen op deze dag met elkaar in gesprek over het hoe en wat van impact maken. Aan het begin van de dag vatte Marieke Hart, oprichter van Thuisafgehaald, het doel goed samen; “Impact maken kom je tegenwoordig overal tegen. We weten alleen niet precies wat het betekent. Toch praten we over hetzelfde. Het maken van een positieve verandering in de wereld. Vandaag gaan we het hebben over wat het betekent als je purpose-driven aan de slag gaat. Waar loop je dan misschien wel tegenaan?”
Meer dan 200 mensen kwamen gisteren bijeen om te praten over ‘innoveren vanuit purpose’. Met sprekers als Nelleke van der Puil – VP Materials Lego Group -, Andy Last – auteur ‘Business on a mission’ – en Blanca Jutti – Chief Corporate Relations Heineken – beloofde het een mooie dag te worden. Grote corporate namen die met elkaar gaan spreken over ‘impact’. Ook was er aandacht voor de kleinere spelers binnen het veld sociaal ondernemen met de uitreiking van de NRC Impact Award 2017.
Interventie met zeep
Het hebben van een sociale missie kent vele voordelen voor bedrijven. Het is daarom ook logisch dat steeds meer bedrijven hiermee bezig zijn. De eerste spreker, Andy Last, legt uit hoe Unilever aan de slag ging om zeep toegankelijker te maken voor een groot publiek. “Handwashing with soap is the most cost-effective healt intervention ever.” Campagnes in ontwikkelingslanden zorgden ervoor dat het steeds gebruikelijker werd om daar je handen te wassen. Met zeep. Unilever zeep. Zo werkte Unilever enerzijds aan het bevorderen van hygiène, maar creëerden ze ook een nieuwe afzetmarkt. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een internationaal aandachtspunt met als hoogtepunt de jaarlijkse ‘Handwashing Day‘, onder andere ondersteund door Unicef.
Impact zit in de ogenschijnlijk kleine dingen: Andy Last over de impact van handenwassen #livebuoy #nrclive #Impactday #sustainablebrands pic.twitter.com/1jqtx7FZom
— Marloes Tap (@Marloes_T) February 9, 2017
Op weg naar het kantelpunt
Steeds meer bedrijven de overstap te maken naar een focus op impact. “Als je het 2000 CEO’s vraagt, dan staan nieuwe, morele vraagstukken bovenaan de agenda. Er wordt steeds meer nagedacht over de invloed die een bedrijf kan hebben.”, aldus Jan Willem Velthuijsen, econoom bij PWC. Toch moeten we niet denken dat we er al zijn. “Er zijn dan wel veel startups, er zijn maar weinig scaleups. Er beginnen er veel, weinig schalen en veel te veel sneuvelen veel te vroeg.”, reageert Marga Hoek, oprichter van Business for Good.
Het kantelpunt is bereikt wanneer we zien dat de meerderheid van de bedrijven impact heeft omarmd. Volgens Marga Hoek is dat absoluut nog niet het geval. “We hebben al zoveel goede bedrijven. Maar we moeten echt stoppen met er alleen maar over te praten. Pak het resultaat als basis en ga van daaruit verder. Nu vooruit! Aan de slag!”
https://twitter.com/KarinaTiekstra/status/829629845348941824
Dat het niet lukt om sociaal ondernemen meer de standaard te laten zijn, komt onder andere doordat we teveel focussen op wat niet goed gaat. “Zeker bij een sociale onderneming moeten we focussen op het verschil wat ze maken. We moeten niet verwachten dat ze alles in een keer kunnen oplossen. Geen enkele onderneming kan dat.”, stelt Willemijn Verloop, oprichter van Social Enterprise NL. Bas van Abel, oprichter van Fairphone, ziet hetzelfde probleem. “Op een gegeven moment hadden we 3.5 miljoen euro op de bank. De eerste uitgave was het omkopen van de minister van communicatie van Congo. Wij vermijden dat conflict niet, maar gaan aan de slag om het op te lossen!”
'De eerste actie was het omkopen van de minister in Congo en daarna gingen we een eerlijke telefoon maken.' @basvanabel #nrclive
— Guido van de Wiel (@guidovandewiel) February 9, 2017
Twee grootmachten en een startup
We hoorden van twee grote corporates hun verhaal over ‘impact’. Heineken en Lego die allebei hard op weg zijn om duurzaamheid hoog op de agenda te zetten. Heineken met hun elektrische vrachtwagens die het bier rondrijden en de brouwerij in Zoeterwoude ‘die moet niet alleen CO2-neutraal worden, maar zelfs CO2-positief’, zo stelt Blanca Juti. Lego werkt toe naar een volledig duurzaam blokje in 2030 en compenseert de uitstoot van CO2 op diverse manieren. “Inmiddels is de verpakking FSC-gekeurd, werken we aan het minimaliseren van ons afval en investeren we 160 miljoen euro in duurzame materialen”, stelt Nelleke van der Puil.
https://twitter.com/Theplaymakersco/status/829643095465656321
Na deze grootmachten is het tijd voor een kleinere speler; Instock. Selma Seddik, mede-oprichter van Instock, vertelt hoe ze op het idee kwamen en hoe Instock draait. Inmiddels hebben zij hun derde vestiging geopend in Utrecht en wordt een nieuwe markt aangeboord. “We gaan nu focussen op onze drie restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht en onze foodtruck. Daarnaast gaan we nu beginnen met het verkopen van het geredde voedsel aan andere horeca.”
De Impact Award
Dan is het tijd voor de award voor de meest impactrijke startup. De zoektocht naar welke startup zijn innovatief vermogen het best gebruikt om positief maatschappelijke impact te combineren met zakelijk succes. De prijs bestaat uit een jaar lang ondersteuning van Allianz en ondersteuning vanuit de World Startup Factory. De genomineerden waren vijf zeer diverse startups. Variërend van een opvouwbaar alternatief voor de plastic tas, Gyre, tot aan een Internet-of-Things oplossing voor vluchtelingenkampen, Xeelas. De drie andere genomineerden waren; (1) I Hate Statistics, een online tool om statistiek leuker en makkelijker te maken, (2) No Food Wasted, een boodschappenlijstje tegen voedselverspilling en (3) Speed Comfort, een slimme en zuinige radiatorventilator.
De uiteindelijke winnaar werd gekozen door het publiek. Met maar liefst 31% van de stemmen koos het publiek voor No Food Wasted! Deze startup werkt op dit moment samen met maar liefst 188 supermarkten aan het voorkomen van voedselverspilling. In de komende jaren gaat de startup op zoek naar de samenwerking met grotere ketens om nog meer impact te maken.
De dag werd afgesloten met een verkiezingsdebat over sociaal ondernemen. In een volgend artikel schrijft Rutger van Weeren wat hem opviel aan het verkiezingsdebat. Hierbij ook speciale aandacht voor de noodzaak om te werken aan bekendheid van sociaal ondernemerschap als begrip en beweging.
Ben jij benieuwd hoe de volgende interviews gaan verlopen? Houd dan vooral onze website in de gaten. Natuurlijk kan je ons ook op social media volgen! Like ons op Facebook, volg ons op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Reacties