De communicatie over duurzaamheid richting jongeren moet aansprekender, zo was de boodschap van Yagmur Masmas van Greenstory anderhalf jaar geleden in een eerder interview met so/creatie. Nu slaan zij en Thiëmo Heilbron van Fawaka Nederland de handen ineen om aan de hand van een limited edition GreenBook een bredere doelgroep te bereiken. Is dit inderdaad de manier om duurzaamheid te bevorderen? Tijd voor een dubbelinterview over diversiteit in de duurzaamheidswereld en het aanspreken van verschillende doelgroepen.
Voorpret
“Laatst kwam ik erachter dat het woord voorpret in het Engels niet bestaat,” vertelt Masmas via Skype vanuit Birmingham, waar ze momenteel studeert: “en juist dat is wat ik nu voel! Dat is ook het leuke van ondernemer zijn: je bent onafhankelijk en hebt veel naar uit te kijken. Ik heb bakken vol voorpret en dat is geweldig.”
Ook Thiëmo kijkt uit naar de limited edition. De GreenBooks van Greenstory zijn notitieboekjes waarin tekst uitgewist kan worden. Ook kun je de pennen bijvullen. Zo worden bureauartikelen duurzamer. Heilbron: “Voor mij is de basis dat Yagmur enorm bevlogen is in haar werk. Wat ik bijzonder vond is dat ze al op jonge leeftijd een zeer sterkte visie had op zowel de ecologische als de sociale kant van duurzaamheid. Daar had ik zelf veel langer voor nodig.”
Eekhoorntjes zoeken
Thiëmo vertelt over zijn jeugd, over hoe hij eekhoorntjes zocht in het bos en met een schepnetje de vijver uitploos. De natuur fascineerde hem en het was dan ook weinig verrassend dat hij biologie ging studeren. Thuis was diversiteit een belangrijk onderwerp, maar pas later in zijn studiejaren ging hij daar ook echt mee aan de slag via de projecten van ECHO in Amsterdam Zuidoost.
Thiëmo moet lachen als hem gevraagd wordt of er toen een wereld voor hem open ging. “Nee hoor, eigenlijk was het superchill. Ik kwam daar mensen tegen met wie ik op dezelfde lijn zat. Ik kon praten over dingen waar ik met vrienden van vroeger minder makkelijk over kon praten.” Hij kwam er geen mensen tegen die, om het zo maar eens te zeggen, vroeger naar eekhoorntjes zochten. “Maar je kan op verschillende manieren een connectie voelen. Ik ben zelf altijd op zoek naar de dingen die mensen bindt en bij iedereen kan dat iets anders zijn. Uiterlijk kan daar ook een rol in spelen.”
Duurzaamheid diverser maken
Met Fawaka Nederland richt Heilbron zich op thema’s als duurzaamheid, diversiteit en ondernemerschap. Masmas: “Duurzaamheid is een sociaal onderwerp, terwijl dat vaak niet wordt erkend. Thiëmo is een van de eersten die zich inzet voor diversiteit en inclusiviteit in de duurzaamheidshoek. Hij hitst mensen op, stelt de juiste vragen.” Zo bekritiseerde hij eerder de Duurzame 100 van Trouw: deze lijst was volgens Heilbron te eenzijdig. Terwijl er ook veel anderen zijn die geweldig werk leveren richting een duurzamere wereld. Zelf staat hij dit jaar overigens op plaats 69 in diezelfde lijst. ‘Daarnaast is hij ook ondernemer en heeft hij rond dit vrij abstracte onderwerp een heel merk opgezet.’
Heilbron: “Dat mijn sociale en milieuactivisme samenkomen voelt voor mij heel logisch. Als je je voor een betere wereld inzet, dan kan je beide werelden niet los van elkaar te zien.” Toch is hij een van de weinigen die zich inzetten voor diversiteit binnen de duurzaamheidshoek. Langzamerhand komt daar verandering in. “Dat wereldje is natuurlijk vrij hoogopgeleid, wit, en opgebouwd vanuit een veilige maatschappelijke positie. Maar ik zie dat wel veranderen. Aan de hand van maatschappelijke discussies, bijvoorbeeld die over anti-racisme of zwarte piet, groeit ook daar het besef dat er bepaalde in- en uitsluitingsmechanismen spelen, waardoor sommige groepen mensen niet bereikt worden.”
Duurzame toekomst
Is Thiëmo dan wel optimistisch over de duurzame toekomst? “Nou, als ecoloog raak je al snel gedeprimeerd. Aan de andere kant ben ik ook een vechter. Ik denk niet van ‘het boeit allemaal niet meer, laat het maar zitten.’ Mijn gevoel zegt dat we aan de slag moeten! Zo doen we dat ook op de Fawaka Ondernemersschool, waar we kinderen duurzaam leren ondernemen. Niet lullen maar poetsen, als echte ondernemers. Angstig ben ik niet: veel meer kunnen we ook niet doen en dat geeft rust. Daarnaast ben ik bezig met dingen die ik oprecht leuk vind om te doen.”
Yagmur vult aan: “Wat betreft het milieu ben ik het met Thiëmo eens, maar wat betreft de trend in de maatschappij ben ik optimistisch. Onze generatie vindt duurzaamheid al een stuk belangrijker dan de vorige. De frontrunners in Nederland op het gebied van duurzaamheid zijn vaak jonge witte vrouwen. Maar steeds meer mensen buiten die groep praten over het onderwerp. Vanuit Greenstory zijn we veel actief op sociale media en houden we sterk in de gaten wat er speelt. We zien dat de activiteiten rond duurzaamheid als paddenstoelen uit de grond schieten.”
In haar eerdere interview met so/creatie vertelde Yagmur dat de communicatie over duurzaamheid richting jongeren vaak niet aansprekend is. “Het is een andere groep en dus het vergt het een andere benadering. De ondernemersprojecten van de Fawaka Ondernemersschool laten bijvoorbeeld zien hoe je duurzaamheid en ondernemerszin op een leuke en speelse manier kunt introduceren in de belevingswereld van een kind.”
Heilbron: “Precies. We proberen te spelen met de vorm. We laten kinderen een bedrijfje oprichten rond chocola. Dat spreekt ze aan. Vervolgens kun je de vraag stellen waar deze vandaan komt. Waarom is deze reep drie keer zo duur als die andere? Dan laten we beelden zien van wat erachter zit.”
Limited edition
Thiëmo vervolgt: “Wat je veel ziet bij organisaties in de duurzaamheidswereld is dat ze niet beseffen dat ze vanuit een enorm bevoorrechte positie spreken. Voor veel mensen is de dagelijkse realiteit net een beetje anders. Dat begrijpen veel organisaties niet, en daarom komt de boodschap van het vingertje vaak niet aan. ‘Waarom ben jij niet bezig met duurzaamheid?’ is namelijk niet een vraag die je stelt als je oprecht wilt weten wat er bij een ander speelt. Pas als je dat weet kun je duurzaamheid doeltreffend aankaarten.”
Dat is ook de reden waarom Greenstory en Fawaka Ondernemersschool juist nu de limited edition GreenBook uitbrengen. Yagmur: “We willen met deze limited edition duurzaamheid op een andere manier onder de aandacht brengen, bij groepen die zich nog weinig aangesproken voelen door het huidige duurzaamheidsverhaal.” Heilbron knikt instemmend: “Wat ik hoop is dat mensen met een migratieachtergrond voelen dat het een product is dat ook echt van ons is. Van ons, want Yagmur, Gershwin en ikzelf hebben immers ook een migratieachtergrond.”
Masmas laat het ontwerp zien: “Kijk, hier op de voorkant zie je de handen van Gershwin Bonevacia. Hij is een fantastische spoken word-artiest die vaak spreekt over diversiteit. Zo schreef hij ook al het gedicht voor de Black Achievement Month. De handen zijn afgebeeld zoals hij zijn boek vasthoudt wanneer hij een gedicht aan het voordragen is.” Ze bladert het boekje open. Binnenin staat een gedicht van Bonevacia over duurzaamheid.
Ze vervolgt: “De GreenBook zelf is natuurlijk maar een oppervlakkig product: het is een notitieblok. Maar met deze limited edition zoeken we sociale verbinding. Per verkocht exemplaar gaat er een bedrag naar de Fawaka Ondernemersschool om met dat geld beurzen aan te kunnen bieden aan kinderen in kansarme posities.” Daarmee voegen Yagmur en Thiëmo samen met Gershwin, Maaike – die de ondernemerschool coördineert – en de kinderen die meedoen een extra dimensie toe aan het product. “We hebben er als bedrijf ook voor gekozen om hiermee een statement te maken. We willen mensen aan de praat krijgen. Ik ben er van overtuigd dat het op meerdere vlakken een succes wordt.”
En tot die tijd…
Yagmur: “…is er de voorpret!”
De Fawaka GreenBook limited edition wordt gelanceerd op 11 november in Café Labyrinth in Amsterdam. Daar komen verschillende dichters ook een gedicht voordragen over duurzaamheid en Gershwin Bonevacia is de host van de middag. Het ontwerp van de omslag is gemaakt door Joseph Tjong-Ayong. De limited edition zal worden verkocht via de webshop. Daarnaast zal er worden samengewerkt met winkels in Amsterdam die geïnteresseerd zijn in het sociale karakter van het initiatief.
Foto cover © Maurits Irizarri Van Suchtelen. Op de foto staan Gershwin Bonevacia en Thiemo Heilbron. Andere foto’s © Greenstory.
Reacties