Eerder deze maand verscheen er op so/creatie een interview met de ambitieuze social business developer Thijs van Bemmel. Tussen winst, waarde en impact kijkt de Amsterdammer met social start-ups naar het vinden van de juiste balans. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Thijs voorziet jou als beginnend sociaal ondernemer daarom van vijf tips.
-
Scheidt impactgroep en doelgroep van je onderneming in het bedrijfsplan
“Ze mogen best overlappen, maar de impactgroep hoeft niet altijd geld op te leveren en je doelgroep hoeft niet per se hetzelfde te zijn. Idealiter zit de impactgroep in je verdienmodel verweven.”
-
Focus je op interne doelen naast je impactdoelen
“Het klinkt voor de hand liggend: maar veel sociale ondernemingen zijn zo gefocust op het behalen van de impactdoelstellingen dat ze vergeten interne doelstellingen op te stellen: zoals het werkgeluk van de werknemers, bijvoorbeeld.”
-
Je impact groeit met je winst, niet andersom
“Als het goed is maakt je bedrijf een positieve impact: die moet je bewaken. Je kan waarschijnlijk vooral je impact vergroten door je winst te vergroten.”
-
Produceer oplossingen die je kan leveren
“Regelmatig kom ik startende sociale ondernemers tegen die producten of diensten willen gaan leveren die – qua skills en ervaring – ver van ze afstaan. Wat je leuk vindt kun je jaren achtereen doen: zo brand je ook niet op.
-
Net als financiële winst, kan impact “winst” op zich laten wachten
“Wanneer je start met een sociale onderneming weet je nog niet precies hoe je impact maakt. Wees daar helder over naar jezelf en je stakeholders. Verwacht niet op dag één de wereld te kunnen redden.”
“Idealiter zit de impactgroep in je verdienmodel verweven”
Reacties