• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Social Start-up

Vijf tips om je social start-up waardevoller te maken

Jasper Kars · 17 oktober 2018 · 0 Reactie(s)

Thijs van Bemmel

Eerder deze maand verscheen er op so/creatie een interview met de ambitieuze social business developer Thijs van Bemmel. Tussen winst, waarde en impact kijkt de Amsterdammer met social start-ups naar het vinden van de juiste balans. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Thijs voorziet jou als beginnend sociaal ondernemer daarom van vijf tips. 

  1. Scheidt impactgroep en doelgroep van je onderneming in het bedrijfsplan

“Ze mogen best overlappen, maar de impactgroep hoeft niet altijd geld op te leveren en je doelgroep hoeft niet per se hetzelfde te zijn. Idealiter zit de impactgroep in je verdienmodel verweven.”

  1. Focus je op interne doelen naast je impactdoelen

“Het klinkt voor de hand liggend: maar veel sociale ondernemingen zijn zo gefocust op het behalen van de impactdoelstellingen dat ze vergeten interne doelstellingen op te stellen: zoals het werkgeluk van de werknemers, bijvoorbeeld.”

  1. Je impact groeit met je winst, niet andersom

“Als het goed is maakt je bedrijf een positieve impact: die moet je bewaken. Je kan waarschijnlijk vooral je impact vergroten door je winst te vergroten.”

  1. Produceer oplossingen die je kan leveren

“Regelmatig kom ik startende sociale ondernemers tegen die producten of diensten willen gaan leveren die –  qua skills en ervaring – ver van ze afstaan. Wat je leuk vindt kun je jaren achtereen doen: zo brand je ook niet op.  

  1. Net als financiële winst, kan impact “winst” op zich laten wachten

“Wanneer je start met een sociale onderneming weet je nog niet precies hoe je impact maakt. Wees daar helder over naar jezelf en je stakeholders. Verwacht niet op dag één de wereld te kunnen redden.”

“Idealiter zit de impactgroep in je verdienmodel verweven” 

 

Verder lezen:

Thijs van Bemmel – ‘Impact als waardevol verdienmodel’

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Jasper Kars

Jasper is actief als freelance journalist op het cross-media speelveld. Jasper is een breed geïnteresseerde verhalenverteller, tekstschrijver, interviewer, presentator, copywriter, editor, recensent en enthousiasteling.

Via zijn functie bij de Vrijwilligerscentrale Utrecht, kwam hij in contact met so/magazine. Gelijk was er sprake van een wederzijdse drang om sociaal ondernemen bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

De persoonlijke verhalen van ondernemers die het net even anders doen, en daarmee de maatschappij en de wereld tot een aangenamere plek maken, fascineren hem mateloos. “It’s all storytelling, you know. That’s what journalism is all about.”

Email: [email protected]

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Getting Good at Doing Good – A new way for socially-minded businesses to sell

Roy Whitten · 23 juli 2018 · 1 Reactie(s)

IGNITE Award daagt Gelderse en Overijsselse social startups uit

Redactie · 15 april 2020 · 0 Reactie(s)

Maria Sereda – Bruidontvoeringen tegengaan door een interactieve roman

Daphne Frühmann · 5 maart 2020 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver