Anneleen van der Kolk is oprichtster van Firma Koos. Dit is een label met mooie, kwalitatief goede producten, gemaakt op sociale werkplaatsen. Een jaar geleden interviewde so/creatie haar over de ‘geëngageerde generatie‘, waar Anneleen zelf ook deel van uitmaakt. Een jaar later zijn we weer bij haar te gast. Nu om te horen hoe ze toewerkte naar de de lancering van de sociale onderneming in september. Hoe is haar eerste halfjaar als sociaal ondernemer verlopen? “Ik had nooit gedacht dat ik ondernemer zou worden, totdat SocialStart op mijn pad kwam.”
Over Anneleen van der Kolk
Anneleen van der Kolk studeerde Architectuurgeschiedenis. In eerste instantie met de ambitie om later te gaan promoveren en misschien wel de wetenschap in te gaan. Toen ze, tijdens haar master, op reis ging naar Lagos, Nigeria om onderzoek te doen naar stedenbouw daar, ontdekte ze haar echte passie: iets doen wat maatschappelijke waarde heeft.
Anneleen is initiatiefnemer van Firma Koos, ontstaan uit de opdracht die zij van De Regenboog Groep (zie ook het interview met directeur Hans Wijnands) kreeg toen ze deelnemer was bij SocialStart. Firma Koos maakt werk van hergebruik: van afgedankte materialen worden cadeauproducten gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook is ze mede-oprichter van het dus.collectief, crowdfunding- en community-manager bij Brouwerij Kleiburg en ze is één van de begeleiders van SocialStart.
Toen Anneleen klaar was met haar studie Architectuurgeschiedenis, werd al snel duidelijk dat ze een hele andere kant op wilde gaan. Ondernemen kwam toen nog niet in haar op. Pas toen haar broer haar attendeerde op SocialStart, bedacht ze zich dat sociaal ondernemen wellicht wat voor haar is. “Ik kwam erachter dat ondernemen goed bij mij past en dat het ook heel waardevol kan zijn.”
Het was een nieuwe wereld voor Anneleen. “Ineens was ik omgeven door andere jonge mensen die net als ik koppig geloven in een betere wereld en de handen uit de mouwen willen steken. Het was een heel turbulent halfjaar waarin alles snel ging. Met SocialStart, en de andere trainees, had ik een enorme steun in de rug.”
“Koppig geloven in een betere wereld.”
Naar een hoger niveau
Wanneer Anneleen begint aan haar SocialStart Traineeship krijgt ze een opdracht van De Regenboog Groep, een organisatie die zich bekommert om Amsterdammers die leven in sociale armoede. “Het was aan mij om in één van de sociale werkplaatsen van De Regenboog Groep de omzet te verhogen.” Daaruit ontstond het label Firma Koos. “We tillen producten die in sociale werkplaatsen worden gemaakt naar een hoger niveau, zodat ze geld kunnen gaan opleveren” legt de jonge onderneemster uit.
Toegankelijk
Ze nam ontwerpster Judith in de hand om hoogwaardige producten te ontwerpen, maar ook om het proces te ontwikkelen waarmee deze gemaakt worden. Zo ontwikkelde de ontwerpster tassen, laptophoezen en kussens van gebruikte spijkerbroeken. “We wilden de productie toegankelijk houden voor alle medewerkers. Zo zijn er mensen die niet kunnen naaien, maar wel op een andere manier kunnen bijdragen aan het productieproces.”
“We wilden de productie toegankelijk houden voor alle medewerkers.”
Ze kunnen meer
Afgelopen september werd Firma Koos officieel gelanceerd. Op die avond merkte Anneleen wat het label betekent voor de medewerkers van de sociale werkplaats. “Er was een jongedame die eerder aangaf last te hebben van haar handen en dat ze daardoor niet veel kon doen in het naaiatelier. Zij kwam die avond naar mij toe en zei: ‘Ik help nu ook mee hè?’ Dit meisje heeft uiteindelijk veel meer gedurfd dan dat ze zelf voor mogelijk hield.”
Toffe plekken, mooie mensen
“Ik vind het belangrijk dat maatschappelijke organisaties laten zien dat ze hun subsidies verdienen. Dat kan door ondernemender te worden en meer naar buiten te treden.” Daarom wil Anneleen het label voor zoveel mogelijk sociale werkplaatsen worden, iets waar de jonge onderneemster momenteel heel actief mee bezig is. “Ik wil aan de hele wereld laten zien dat sociale werkplaatsen plekken zijn waar toffe dingen gebeuren en mooie mensen werken.”
Dit artikel maakt deel uit van een serie portretten van sociale ondernemingen die met hulp van SocialStart begonnen zijn. SocialStart koppelt jonge mensen die zijn afgestudeerd van een HBO- of WO-opleiding aan maatschappelijke organisaties met een sociaal ondernemend vraagstuk. Deze starters gaan zes maanden aan de slag om een sociale onderneming te beginnen met een gezond verdienmodel. so/creatie maakte het SocialStart Magazine. De artikelen uit dit magazine plaatsen we de komende weken in bewerkte vorm op onze website.
Reacties