Plastic is het nieuwe marmer, als het aan Daan Levy ligt. De ondernemer uit Leeuwarden zet samen met Bart Bleijerveld en hun bedrijf New Marble plastic afval om in tegels. ‘Dat is geen kwestie van de wereld beter of leuker maken. Het zit in ons DNA. Wat voor de meeste mensen afval is, is voor ons grondstof’, zegt Levy.
Afval recyclen tot badkamertegels; kom er maar eens op als ondernemer. ‘Je hebt een idee, en je gaat kijken of het werkt’, vertelt Levy. ‘En dan volgt een periode van vallen opstaan en weer verder gaan. Gelukkig wordt de tegel nu gezien als een volwaardig groen product, met de bijbehorende certificering , waaronder het zogenaamde ‘groene bever’ KIWA-certificaat. Het product kan daardoor ook toegepast worden in de bouw. Misschien is het zelfs wel beter dan andere materialen.’
“Je hebt een idee, en je gaat kijken of het werkt.”
Daarmee heeft New Marble een belangrijke horde genomen. Want zonder certificering heeft het geen zin om tegels op grote schaal te produceren. ‘Daar kunnen we nu naar gaan kijken’, zegt Levy opgelucht. De testfase, die ruim anderhalf jaar duurde, omschrijft hij als fascinerend en euforisch, maar ook verdrietig.
‘Verdrietig omdat we ons bezig houden met de circulaire economie. Alleen al daarmee proberen een voet aan de grond te krijgen in Nederland is een heel proces. Er wordt hier heel veel gepraat en minder gedaan. Terwijl wij juist zijn van het ‘niet lullen maar poetsen’. Projecten waarbij we mensen kunnen betrekken en waarbij we afval, banen en een product lokaal organiseren en produceren’, aldus Levy. ‘Ik noem altijd het voorbeeld van een voetbalstadion, een afgesloten plek die na afloop van een wedstrijd vol met plastic bekers ligt. Als we daar ter plekke tegels gaan maken, houden we het plastic op het terrein en kan iedereen meedoen. Dus ook mensen met een stadionverbod kunnen bijvoorbeeld meedoen als ze dat willen. Kijken is meedoen.’
Voor Levy is New Marble een succes als er voldoende omzet is. ‘En dan bedoel ik niet de omzet in geld maar in de hoeveelheid afval die we kunnen gebruiken. Het zou mooi zijn als we tussen de 5.000 tot 50.000 m2 omzetten. Het gaat ons om het opruimen. Als je die omzet haalt, maak je van afval iets waardevols. De omzet in valuta is natuurlijk ook belangrijk. We zijn immers een bedrijf. Anders kun je geen nieuwe innovaties ontwikkelen en andere dromen najagen. Dat doe ik het liefst met anderen, want daar leer ik het meest van.’
“Dromen najagen en innovaties ontwikkelen doe ik het liefst met anderen, want daar leer ik het meest van.”
Het leukste maak je samen, is Levy’s motto. Het leverde hem onlangs nog een PAX Vredesduif op, een erkenning voor mensen of organisaties die zich inzetten voor vrede en verbinding. ‘Een enorm compliment waar ik erg blij mee ben.’ Die duif is er dan ook niet voor niets. Voordat Levy met New Marble begon, maakte hij speeltuinen van gerecycled materiaal. ‘Kartonnen bouwwerken waar ik samen met de bewoners ter plekke aan werkte. We lieten kinderen meespelen in het ontwerpproces en daarna mocht de buurt beslissen wat ze wilde’.
Ook nu zorgt hij er weer voor dat mensen meedoen. ‘In Deventer zijn we met New Marble begonnen met een wijkproject waarbij we zoveel mogelijk afval inzamelen met bewoners. Bijna de hele wijk is bewust bezig met afval transformeren. Die mensen komen plastic tassen brengen, zodat ze kunnen worden omgezet in iets waardevols. Eén van de bewoners is een tijd geleden met een van onze tegels naar de kroeg gegaan en is daar een weddenschap aangegaan. Wie kon raden waar de tegel van gemaakt was, kreeg een biertje. Die is dus serieus dronken geworden en heeft even circulair ondernemen gepromoot. Geweldig toch?’
Dit interview maakt onderdeel uit van een serie gesprekken met sociaal ondernemers uit Noord Nederland die gemaakt is door Social Impact Day Noord.
Social Impact Day Noord is hét evenement over sociale impact in Noord-Nederland. Op woensdag 1 november 2017 spreken toonaangevende ondernemers over hoe zij maatschappelijke impact met economisch succes combineren.
Economisch succes en maatschappelijke impact gaan hand in hand. Dat laat Social Impact Day zien middels inspirerende voorbeelden. Sociaal ondernemen is een innovatieve vorm van ondernemerschap en heeft enorme groeipotentie. Niet alleen wat betreft impact: óók wat betreft omzet, productie en innovatie. Investeren in sociaal ondernemerschap is dus niet alleen slim, maar ook goed. Voor ons allemaal.
Met diverse workshops, panels en lezingen ben je in één dag helemaal up-to-date en klaar om (nog) meer omzet, productie én maatschappelijke impact te genereren.
Het doel van Social Impact Day Noord is om sociaal ondernemerschap in Noord-Nederland te versnellen. Met inspirerende best practices, handige tips & tricks en uitwisseling van nieuwe ideeën, maken we de regio klaar voor het nieuwe ondernemen.
De wereld is er klaar voor. Jij ook? Hier kun je je kaarten bestellen.
Reacties