Denk je dat het maken van videocontent wel waardevol is, maar te veel tijd kost en een hoop ‘gedoe’ oplevert? Dat valt wel mee, als je maar een idee hebt van wat je gaat doen. Seepje, een betekenisvolle onderneming die schoonmaakmiddelen maakt met natuurlijke ingrediënten, doet dat heel succesvol.
Over Kim van Schie
Dit blog is geschreven door Kim van Schie. Ruim tien jaar maakte zij als journalist vooral tv-reportages voor RTV Rijnmond en Omroep Flevoland, meestal voor het nieuws. Als camerajournalist filmde en monteerde zij de verhalen ook zelf. Omdat ze toen op technisch vlak op zoveel dingen tegelijk moest letten, leerde ze al snel hoe je een verhaal op een kernachtige, pakkende manier vastlegt. En hoe je het jezelf technisch gezien zo makkelijk mogelijk maakt.
Door al die jaren duizenden uren video en verhalen door haar handen en ogen te laten gaan, weet Kim als geen ander hoe ze in no time een mooie video maakt én hoe jij jouw verhaal pakkend vastlegt. En dat leerde ze inmiddels aan tientallen anderen. Het is haar passie om dat ook voor sociaal ondernemers te doen. Want jouw sociale missie verdient in Kim’s ogen het grootst denkbare podium!
Lees meer op de website van Storyline Media.
Een bekende valkuil bij het maken van video’s is dat we teveel willen vertellen. Zeker als sociaal ondernemer, want je hebt niet alleen een mooi product maar ook een heel goed verhaal waarom dit product de wereld een stukje beter maakt. Hoe leg je dat allemaal uit? Nou, dat hoeft dus niet meteen. Video’s op social media zijn er vooral om eerst maar eens de aandacht te pakken. Daarbij hoef je niet meteen alles uit te leggen, dat komt vanzelf. Je moet je potentiële klanten eerst triggeren om jouw berichten te gaan bekijken.
“Een bekende valkuil bij het maken van video’s is dat we teveel willen vertellen. Zeker als sociaal ondernemer, want je hebt niet alleen een mooi product maar ook een heel goed verhaal waarom dit product de wereld een stukje beter maakt.”
Drie voorbeelden van Seepje die je zelf kunt toepassen:
1. Laat zien hoe je product werkt.
Dit hoeft helemaal niet lang en ingewikkeld te zijn. Pik er iets uit waarmee je de aandacht pakt. Bijvoorbeeld dit mooie filmpje van slechts 20 seconden over de werking van schillen als natuurlijk wasmiddel. Heb je een product dat wat minder verrassend werkt? Verzin er dan zelf een leuke beeldende kwinkslag bij. Zoals Seepje doet in deze video over een allesreiniger die je ramen ‘streeploos’ achterlaat.
2. Beantwoord een prangende vraag van je publiek.
Deze video heeft het voordeel dat je ook nog eens aanzet tot interactie; je hoort wat er speelt in je doelgroep en in ruil daarvoor verleen jij een service door tips te geven.
4. Koppel je product aan een heel ander (populair) onderwerp.
Niet iedereen is geneigd om meteen een video aan te klikken over schoonmaakmiddelen. Deze mensen bereik je door je product te verwerken in betere ‘clickbait’. Zo laat Seepje zien hoe je van hun fles een goede surprise kunt maken en vinden ze zelfs een hele beeldende connectie tussen Seepje en de verjaardag van Michael Jackson.
Deze video’s zijn allemaal in relatief korte tijd op te nemen en te monteren. Het ‘werk’ zit ‘m meer in het vinden van ideeën. Maar de beste ideeën komen spontaan op tussen de bedrijven door, toch? Of in de kroeg 😉
En nee, ik weet na deze video’s niet direct hoe het nu precies zit met Seepje en de duurzame missie die daarbij hoort. Maar ik ben wel veel meer geneigd om door te klikken naar hun site, waar ik die uitgebreidere informatie wel vind.
En dat is het; video’s op social media zetten de voordeur open naar je huis. Dus je hoeft niet meteen een hele soapserie te draaien, lok de mensen eerst maar eens met een prikkelende ‘teaser’. Dat levert meer resultaat op en scheelt jou een hoop tijd.
Reacties