Ja, natuurlijk heb je ook als sociaal ondernemer vooral klanten nodig. Zonder klanten geen inkomsten die je voortbestaan verzekeren. En je klanten zorgen natuurlijk ook voor de directe impact omtrent jouw missie; dat je bijvoorbeeld meer mensen aan kunt nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt of dat de producten die ze kopen vervuiling of verspilling tegengaan. En dus richt je je uitingen op social media vaak direct tot deze klant. Heel goed. Maar vergeet je niet iets?
Over Kim van Schie
Dit blog is geschreven door Kim van Schie. Ruim tien jaar maakte zij als journalist vooral tv-reportages voor RTV Rijnmond en Omroep Flevoland, meestal voor het nieuws. Als camerajournalist filmde en monteerde zij de verhalen ook zelf. Omdat ze toen op technisch vlak op zoveel dingen tegelijk moest letten, leerde ze al snel hoe je een verhaal op een kernachtige, pakkende manier vastlegt. En hoe je het jezelf technisch gezien zo makkelijk mogelijk maakt.
Door al die jaren duizenden uren video en verhalen door haar handen en ogen te laten gaan, weet Kim als geen ander hoe ze in no time een mooie video maakt én hoe jij jouw verhaal pakkend vastlegt. En dat leerde ze inmiddels aan tientallen anderen. Het is haar passie om dat ook voor sociaal ondernemers te doen. Want jouw sociale missie verdient in Kim’s ogen het grootst denkbare podium!
Lees meer op de website van Storyline Media.
Helden hebben vrienden nodig
Hoe zit het met expertise die je zelf mist maar wel nodig hebt binnen je bedrijf? Of misschien zoek je spullen die te duur zijn om zelf aan te schaffen? En wat dacht je van mensen die jouw verhaal willen verspreiden en zo meebouwen aan jouw naamsbekendheid? Precies; je supporters en ambassadeurs!
Laatst interviewde ik Tim Manschot, oprichter van Heroes & Friends, voor een videoportret. Deze sociaal ondernemer helpt andere ondernemers en burgers precies met dit vraagstuk. Via zijn platform kun je op een makkelijke manier support vragen. Je maakt een projectpagina aan, geeft aan wat je nodig hebt en vraagt de mensen in je netwerk om je verhaal te delen. Van kleinschalige buurtinitiatieven tot het redden van een heel stuk regenwoud; het werkt.
Het gaat precies over dat wat ik mijn klanten ook adviseer: je kunt nog zo’n goed idee, product of dienst hebben, maar zonder een flinke achterban krijg je het moeilijk.
Natuurlijk haal je ook klanten binnen omdat je met je product of dienst direct in hun behoefte voorziet. Maar als sociaal ondernemer moet je het meestal juist ook hebben van de gunfactor. En die kun je dus eigenhandig vergroten. Video is het krachtigste middel om een emotie over te brengen, om mensen kennis te laten maken met je idee, om jou aardig te gaan vinden en jou dit succes te gunnen!
Laat jezelf zien!
Een mooi voorbeeld daarvan vind ik Dave Hakkens. Een Nederlandse industrieel ontwerper die ‘Precious Plastic’ heeft opgezet. Hij legt je tot in detail uit hoe je zelf plastic kunt recyclen en zet daar video voor in. Niet alleen voor de tutorials om je eigen recycle-station te bouwen, hij maakt ook veel andere inspirerende video’s over de weg naar zijn doel; geen plastic afval meer.
Hij maakt al die video’s zelf en dat kost natuurlijk tijd. Maar zoals hij zelf zegt; ‘het is zo’n krachtige tool!’ En dat blijkt; hij heeft al 155 duizend abonnees op Youtube, hij won onlangs een beurs van 3 ton om zijn project voort te zetten en mensen over de hele wereld bouwen zijn recycle-stations of dragen op een andere manier bij aan zijn missie. Hoe bedoel je impact?
Zijn community, zijn ambassadeurs en supporters, heeft hij mede opgebouwd door het project met behulp van video op de wereldkaart te zetten. En hoe! Check bijvoorbeeld deze inspirerende video over plastic rietjes en vertel me daarna maar of je wel of geen vriend wordt van deze held!
Dus; hoe ga jij meer supporters en ambassadeurs aan je binden?
In een serie van meerdere gastblogs over het thema ‘impact’ verkennen we wat deze term nu eigenlijk betekent. Wat is het belang van impact meten en hoe kun je te werk gaan? Maar we kijken ook naar concrete voorbeelden van impactmetingen bij sociale ondernemers.
Meer lezen over impact
Impactpad maakt impactmeten toegankelijk en betaalbaar voor ondernemers
Reacties