In ons natte kikkerlandje houdt niemand écht van regen. Zonde, vond Joris Hoebe, oprichter van Hemelswater. Het bedrijf vangt en filtert regenwater dat vervolgens wordt omgetoverd tot een heerlijk speciaalbiertje. Hiermee willen ze waterverspilling tegengaan en klimaatverandering op de kaart zetten. “Ik wil de filterbubbel doorbreken.”
Hij pikte het maken van bier anderhalf jaar geleden weer op met een doe-het-zelf-pakket van de Hema. Sindsdien is Joris Hoebe (38) niet meer te stoppen. Samen met het team van Hemelswater vangen ze gigantische hoeveelheden regenwater op, vervoeren dit naar een brouwerij en brengen het aan de man. Hemelswater heeft intussen al biertjes in Amsterdam en Den Helder: respectievelijk Code Blond met Brouwerij de Prael – ook een sociale onderneming – en Kouwe Snuffel met de Helderse Jongens. Opgevangen in verschillende vaten in de steden.Over Joris Hoebe en Hemelswater
Internationale faam
In februari 2016 begonnen ze: Joris legde contact met Brouwerij de Prael, een sociale bierbrouwerij waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Het opstarten ging niet van een leien dakje: meteen moest er 1200 liter regenwater geleverd worden en dit was logistiek gezien lastig. Ze brachten een klein persbericht uit en werden opgemerkt door de Engelse kwaliteitskrant The Guardian. “Sindsdien is de aandacht nooit meer opgehouden,” lacht Joris.
“Met een klein persbericht werden we internationaal opgepikt.”
https://www.youtube.com/watch?v=HXTWWdxiyxw
Amsterdam rainproof
Joris is naar eigen zeggen al lang bezig met de circulaire economie. “Ik vind het moeilijk om te zien dat er zo veel niet gebruikt en weggegooid wordt en daar ga je dan over nadenken,” zegt hij. Hij vertelt dat zijn ouders hem altijd leerden om het milieu te respecteren en er zuinig op te zijn. “Ik ben altijd op zoek geweest naar een manier om verschil te maken,” vertelt hij. “Ik vind het onzinnig om iets te maken waarmee je alleen mensen bereikt die al duurzaam leven: ik wil mensen daarbuiten bereiken en de filterbubbel doorbreken.” Volgens Joris zijn bedrijven als Tony’s Chocolonely daar goed in geslaagd. “Ik ben ervan overtuigd dat dit ons ook kan lukken.”
Joris merkte dat er veel water wordt gebruikt en verspild bij het brouwen van bier en vond dit zonde. Destijds was hij coach bij Medialab, waar ze een project deden met Amsterdam Rainproof. Ze voerden campagne om de stad meer regenbestendig te maken en meer regen te gebruiken: door de klimaatverandering regent het namelijk steeds harder en de stad kan het nauwelijks aan. Zo werd Hemelswater geboren: “Ik zocht een verhaal voor een biermerk en dit paste perfect bij elkaar.”
De kracht van verhalen
Joris studeerde aan de Filmacademie en dat merk je: “Ik heb altijd geleerd om verhalen te vertellen en ik geloof ook in de kracht daarvan.” Regen en bier vindt hij emotionele producten: je hebt er een bepaald gevoel bij. Daarnaast noemt hij de trend van bewust eten en duurzaamheid. Dit alles gecombineerd is de kracht van Hemelswater. Een echte inspiratiebron hebben ze niet, maar Dopper en Tony’s Chocolonely staan hoog in het vaandel bij het bedrijf: “Hoe zij hun verhaal vertellen en naar buiten treden gecombineerd met het succes vinden wij inspirerend.”
Voor Joris is het simpel: waar sociaal en duurzaam ondernemen is, bestaat ook asociaal en ‘onduurzaam’ ondernemen. “Voor mij is het common sense om zo min mogelijk de aarde te belasten; dat heb ik van kinds af aan geleerd.” Vanuit die gedachte ging Joris nadenken over hoe ze het productieproces zo neutraal mogelijk konden maken, voor hem de manier waarop het hoort.
“Ik geloof in de kracht van verhalen.”
Focus als kern
Op de lange termijn wil Hemelswater vooral heel veel gaan produceren en nog meer samenwerken met brouwerijen. “We willen uiteindelijk in elke stad ons eigen bier maken met elk een eigen verhaal,” vertelt Joris. Ook uitbreiden naar het buitenland staat op de verlanglijst. Dit jaar komen er nog in Utrecht, Leeuwarden, Groningen en Nijmegen verschillende bieren uit.
Een les die ze bij Hemelswater leerden was dat focus erg belangrijk is. “Natuurlijk is het heel aantrekkelijk om met allerlei zaken bezig te zijn, maar dan kom je niet zo ver.” Hij vertelt dat die focus nu voornamelijk ligt op het maken en verkopen van het bier. “In het verleden hebben we ook geprobeerd evenementen en andere producten te maken maar dat bleek geen succes.”
“Bouw het vliegtuig terwijl je opstijgt: doe het gewoon.”
Joris heeft nog wel een advies voor beginnende sociaal ondernemers: “Bouw het vliegtuig terwijl je opstijgt,” zegt hij dromerig. “Ga het gewoon doen. Wij hebben dat ook gedaan en het is goed uitgepakt, je ziet wel waar je uitkomt.”
Reacties