Richard Willemse (56) werkt al ruim 38 jaar voor Albert Heijn, maar is veel meer dan alleen een ‘supermarktman’. Zo maakt hij zich als manager van een filiaal in de Utrechtse wijk Oog in Al sterk voor een betere buurt. “Ik wil de wijk versterken en verbinden door verschillende initiatieven op poten te zetten.”
Over Nelson Award Utrecht
Dit jaar vindt de eerste Utrechtse editie plaats van de Nelson Award. Waarbij maatschappelijk bewuste ondernemers in het zonnetje worden gezet.
‘Nelson’ is een verwijzing naar Nelson Mandela. De prijs is door de internationale vredesbeweging MasterPeace in het leven geroepen voor mensen en organisaties die het verschil maken in hun eigen omgeving. Waarbij mensen en organisaties kiezen voor positieve en maatschappelijk bewuste actie. De Volksbank, Utrechtse Uitdaging en Vrijwilligers Centrale Utrecht nemen nu het initiatief om met het concept van de ‘Nelson Award’ Utrechtse ondernemers te laten nomineren. so/creatie maakte portretten van de genomineerde maatschappelijk bewuste ondernemers om hen in het zonnetje te zetten.
Meer weten over de Nelson Award en de uitreiking: https://masterpeace.nl/nelson-award-uitreiking/
Eenzame ouderen
Een van deze initiatieven die Willemse begon is de zogenaamde boodschappenbus. Als bewoner van de wijk zag hij hoe deze jonge, florerende buurt met veel gezinnen ook een andere kant had: die van eenzame ouderen die al jaren in de buurt wonen en soms nauwelijks meer hun huis uit komen. “Ik heb contact gezocht met Careyn, een thuiszorgorganisatie, omdat zij een beter beeld hebben van deze eenzame ouderen en door de samenwerking met Mikkie Smits van de Stichting Vecht en Ijsel is vervolgens de boodschappenbus ontstaan.”
Prettige ervaring
Nu rijdt de boodschappenbus elke vrijdag zijn ronde om de ouderen in de wijk van huis op te halen. Bij de Albert Heijn wordt de groep vervolgens ontvangen met thee, koffie en een taartje waarna ze op hun gemak boodschappen kunnen doen, alhoewel dat laatste lang niet altijd meer de hoofdzaak is. “Al kopen ze helemaal niets. Zolang ze maar even de deur uit geweest zijn, en onder de mensen zijn. Die prettige ervaring vind ik het belangrijkste.”
“Al kopen ze helemaal niets. Zolang ze maar even de deur uit geweest zijn, en onder de mensen zijn.”
Opstapje
Zo probeert Willemse zich vanuit zijn ervaring in het supermarktwezen zoveel mogelijk in te zetten om het verschil te maken. Voor de ouderen creëerde hij de boodschappenbus en de terugkomende seniorenbijeenkomsten, voor de jongereninstelling realiseerde hij afgelopen Oudjaarsdag een voetbaltoernooi. Ook voor de koers van zijn supermarkt heeft de Albert Heijn-manager duidelijke ideeën. “De winkel moet een soort opstapje zijn voor mensen met een afstand tot het werkveld.” In de zaak werken Syriërs die bij Richard de ruimte krijgen om de taal te leren maar ook mensen met een rugzakje mogen zijn team versterken.
Rebel voor het goede doel
Om verschillende plannen te mogen doorvoeren moet hij soms wat tegen de stroom in roeien, vertelt hij lachend. “Ik zie mezelf een beetje als een pionier. Ik sta regelmatig in een spagaat omdat ik me het liefst focus op verbinden en organiseren, maar er natuurlijk ook geld verdiend worden.” Maar Willemse is hier inmiddels aan gewend en heeft zijn draai helemaal gevonden. “Gezien mijn leeftijd en ervaring durf ik best een beetje de rebel uit te hangen, zeker voor het goede doel.” Voor wie ook wil verbinden heeft de enthousiaste supermarktman een duidelijke boodschap: “Wees oprecht en doe het echt omdat je iemand wilt helpen. Maak contact en luister naar wat de mensen echt willen.”
“De winkel moet een soort opstapje zijn voor mensen met een afstand tot het werkveld.”
Reacties