• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
International

Rose Dowling – Een sterkere stem in verandering

Jos Hummelen · 19 oktober 2018 · 0 Reactie(s)

Rose Dowling

Leaders Unlocked (LU) geeft jongeren en ondervertegenwoordigde groepen een sterkere stem in onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Van onderwijs, gezondheidszorg tot de rechtsgang. Op een boot in Malawi spreekt so/creatie Rose Dowling, de oprichter van de Britse sociale onderneming. “Tijdens onze projecten zie ik jonge mensen opbloeien en langzaam weer vertrouwen krijgen.”

Op welke mensen richten jullie je?

“Onze projecten bieden mensen de kans om beslissingen die impact op hun levens hebben zelf te beïnvloeden. In alles wat we doen maken we gebruik van de meningen en passies van onze deelnemers. Ons netwerk omvat honderden proactieve jongvolwassen met verschillende achtergronden, vaardigheden en skills. De deelnemers zelf doen ervaring op en krijgen de mogelijkheid om echte veranderingen te beïnvloeden. Verandering die hen aangaat. We zien dat deze ervaringen hun levens veranderen. Tijdens ieder project zie ik verbitterde jonge mensen opbloeien en langzaam weer vertrouwen krijgen: er wordt eindelijk naar hen geluisterd.”

“We zien het leven van veel deelnemende jongeren veranderen”

Hoe kwam Leaders Unlocked tot stand?

“Met het geld van de lokale overheid richtte de politie in Sussex, een graafschap in het zuiden van Engeland, een jeugdcommissie op. De jeugdproblematiek liep hier uit de hand en dit leek nog de enige oplossing. In de jeugdcommissie zaten jongeren tussen veertien en 25 jaar oud: precies de doelgroep waar de politie haar handen vol mee had. Urgente kwesties als inbraken, de verzwakte relatie van adolescenten met de politie en de nazorg voor jonge slachtoffers werden besproken. Op die manier kwam de politie op punten die afhankelijk niet bepaald hoog op de agenda stonden.”

Hoe pakte jullie het vervolgens aan?

“Het startte bij het vinden van de juiste vrijwilligers. Dit moest een dwarsdoorsnede van de Britse jeugd zijn, aangevuld met mensen die ervaring hebben binnen het strafrecht. Na  een succesvolle zoektocht begon de training. De jongeren leerden interviewen, onderzoeken en spreken in het openbaar. Daarna volgde ‘the Big Conversation’: de commissie ging op zoek naar waardevolle informatie uit het veld. Er werden pittige en emotionele gesprekken gevoerd over huiselijk geweld, mensensmokkel of hate crimes. Naar aanleiding van deze gesprekken kwam de commissie bij elkaar om na te denken over mogelijke oplossingen. Deze aanbevelingen werden gepresenteerd op een grote conferentie.”

Hoe waren de reacties?

“De politie was erg onder de indruk. Het opende echt veel ogen. De leden van de commissie bleven daarna betrokken bij het bewerkstelligen van de aanbevelingen. Een win-winsituatie: de politie vergaart zeer bruikbare inzichten en onze jongeren verbreden hun netwerk.”

Hoe past jouw visie binnen je sociale onderneming?

“Het is mijn grote passie om gelijkwaardige kansen te bieden aan mensen die niet goed gehoord worden in onze maatschappij. Hoewel ik bij Leaders Unlocked verantwoordelijk ben voor de visie en strategie, wil ik ook bij andere facetten betrokken blijven. Voor mij was het lanceren van deze sociale onderneming een manier om te werken aan een rechtvaardigere, samenleving waarin burgers meer zeggenschap hebben. In de afgelopen vijftien jaar zette ik een aantal initiatieven op om jonge mensen in staat te stellen proactieve, mondige burgers te worden die een verschil maken op gebieden die voor hen van belang zijn. Ik geloof heilig in een maatschappij waarin wij samen, zonder mensen uit te sluiten, de voorwaarden scheppen en onze wereld vormgeven.”

“Ik geloof heilig in een wereld waarin wij samen de voorwaarden scheppen”

Zijn er in Nederland vergelijkbare projecten aan de gang?

“In Nederland is er, voor zover bij ons bekend, geen evenknie van ons project. Studio Moio, een onderneming die maatschappelijke vraagstukken oplost met jong talent, komt nog het dichtst in de buurt. Zijn slaan alleen geen bruggen tussen de doelgroep en de organisatie die voor deze doelgroep werkt. Dat is wat Leaders Unlocked uniek maakt.”

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Jos Hummelen

Altijd vrolijk en scherp. Jos is van oorsprong sociale wetenschapper en heeft een master in de geografie. Hij ziet zichzelf als een kritisch journalist, maar wil in de eerste plaats sociaal ondernemers helpen aan goede publiciteit. Jos' specifieke interesse's zijn duurzaamheid in steden en de ontwikkeling van Afrika, grote kans dus dat je daarover stukken ziet verschijnen op so/creatie.

Meer lezen? http://www.joshummelen.nl/

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Hanneke Kastelijns: ‘Door te schrijven voel ik me een vollediger mens’

Eefje van den Akker · 7 februari 2019 · 0 Reactie(s)

Floating Farm – de eerste drijvende zuivelboerderij ter wereld

Fleur Osté · 18 december 2019 · 0 Reactie(s)

Nicky Dankelman brengt oud en jong dichter bij elkaar

Hylke van der Wal · 5 februari 2016 · 1 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2020 so/creatie · Website met liefde door Kyver