“Als je impact wil creëren is een goed businessmodel cruciaal. Anders blijft het gewoon een hobby.” Met deze duidelijke visie leidt Everlyn Liu haar onderneming Straw by Straw. Deze groothandel biedt biologisch afbreekbare rietjes gemaakt van stro aan als milieuvriendelijk alternatief. Everlyn streeft ernaar om rietje voor rietje – en stapje voor stapje – het verschil te maken voor een duurzamere wereld.
Rietje als symbool van de plastic soep
Everlyn duikt graag, maar op haar duiktrips schrikt ze telkens weer van al de troep die zij in de oceanen aantreft. Er overheerst onbegrip overheerst wanneer zij de gevolgen voor de natuur en de dieren van dichtbij ervaart. Daarom besloot deze enthousiaste sociaal ondernemer om haar campagnevaardigheden in te zetten voor duurzaamheid. Zo ontstaat in 2015 Straw on a Mission. Everlyn gebruikt het rietje als symbool voor bewustwording van de plastic soep – de verzameling van grotere hoeveelheden plastic in oceanen en zeeën. “In die tijd werd ik niet serieus genomen en niemand stond ervoor open om er wat mee te doen. In 2017 veranderde dit volledig door nieuws- en berichtgeving. Toen besloot ik dat campagne voeren niet voldoende is en ging ik op zoek naar een gebruiksvriendelijke oplossing.”
Reststromen krijgen nieuw leven
Everlyn begint met het maken van milieuvriendelijke eetbare rietjes, maar loopt al snel tegen problemen met opschaling aan. De rietjes zijn erg duur om te maken en liggen daardoor ver boven de prijs die horecaondernemers ervoor willen betalen. Gedreven door de urgentie van haar missie om dit probleem op te lossen, besloot Everlyn opzoek te gaan naar een oplossing. “Een duurzaam rietje moet biologisch afbreekbaar zijn en de vorm hebben van een rietje zodat je het niet machinaal hoeft te produceren. Zo kwam ik op het idee om plantenstengel te gebruiken.”
Everlyn ontvangt overtollig stro van de boeren en verkoopt dit door. Hiermee lost ze de reststromen van de boeren op en biedt ze het stro een nieuw leven. Via Straw by Straw worden deze rietjes van stro doorverkocht aan een paar honderd horecalocaties in Europa, maar ook aan groothandels. “Inmiddels wordt ons businessmodel zelfs gekopieerd. Dit had ik nooit verwacht. Een paar jaar geleden konden mensen niet geloven dat ik me richtte op duurzame rietjes.”
“Een paar jaar geleden konden mensen niet geloven dat ik me richtte op duurzame rietjes.”
Richt je start-up in zoals een groot bedrijf
Everlyn adviseert startende ondernemers om tijdens het inrichten van het bedrijfsproces met een schuin oog naar grotere bedrijven te kijken. Dit voorkomt veel problemen in de opschalingsfase, wanneer de vraag naar het product toeneemt. Dit heeft zij zelf ook ervaren. De vraag naar milieuvriendelijke rietjes is enorm gestegen, waardoor een efficiënte opschaling van de productie de grootste uitdaging was voor Straw by Straw.
“Ik hoorde weleens: ‘gefeliciteerd jullie rietjes zijn uitverkocht, wat goed!’ Nou zo zien wij dit niet, want onze klanten hebben dan een probleem.” Een vertraagde productie is dan ook een doorn in haar oog. Wanneer Straw by Straw de nieuwe voorraad niet op tijd ontvangt van de boeren, betekent een te late, of zelfs geen, levering aan de klanten. Zo leerde Everlyn in de afgelopen twee jaar accurate voorraad voorspellingen te doen en komt dit nu nu amper nog voor.
Taboe op sociaal ondernemerschap
Everlyn combineert activisme en impact met commercie, dit noemt zij ondernemen met verantwoordelijkheid. Ze kan als ondernemer alleen succesvol zijn als ze er ook honderd procent achter staat. Dit betekent verder kijken dan alleen de verkoopcijfers van de rietjes of positieve media-aandacht. Het gaat ook net zoveel over het aanpakken van grote uitdagingen. Zo behelst het plasticprobleem onder meer de inefficiëntie in de verpakkingsindustrie, onduidelijkheid over recyclen en de grote hoeveelheid zwerfafval.
Everlyn ziet in deze ‘plasticproblemen’ juist enorm veel mogelijkheden om duurzaamheid en ondernemerschap te combineren. “Als je impact wil creëren en statements wil blijven maken is een goed businessmodel cruciaal. Anders blijft het gewoon een hobby.” Zij wil mensen niet dwingen tot verandering, maar juist op een ongedwongen manier inspireren om duurzamere keuzes te maken. Dit werkt volgens de Straw by Straw-oprichter het meest optimaal. “Voor sommige mensen voelt het misschien als een taboe om geld te verdienen door iets goeds te doen voor de wereld. Hier moeten we juist de noodzaak van inzien. Als je geld verdient, doe je dat toch het liefst door iets goeds te doen voor de wereld?”
Verder lezen:
KRUSLI – sociaal ondernemen door een gezond en duurzaam ontbijt
Floating Farm – de eerste drijvende zuivelboerderij ter wereld
Pieter Pot: eerste plasticvrije online supermarkt in Nederland
Reacties