Welkom in onze deeleconomie. We delen tegenwoordig van alles: auto’s, fietsen, spullen én maaltijden. Want als je een bordje over hebt, kun je dat beschikbaar stellen via Thuisafgehaald.nl. Buurtgenoten leren elkaar weer kennen en kwetsbare groepen in de maatschappij krijgen een gezond en duurzaam alternatief voor de snackbar.
Villa Jaffa is een hotspot voor sociaal ondernemers in Utrecht. Naast het bekende Instock zit hier ook Thuisafgehaald. In het kantoor van deze onderneming zit Martijn Staal vrolijk achter een scherm met daarop ingewikkelde algoritmes. Het is aan Staal om de website laagdrempelig en concreet te maken. “Ik zorg ervoor dat iemand die voor het eerst in aanraking komt met Thuisafgehaald, uiteindelijk vaste klant of kok wordt.”
“Wij zetten internet in om mensen juist weer met elkaar te verbinden”
Internet tegen eenzaamheid
De uitvoering is uitdagend, maar het idee is simpel: mensen met elkaar in contact brengen rond een maaltijd. “Wij zetten internet in om mensen juist weer met elkaar te verbinden, dat is ons recept tegen eenzaamheid en anonimiteit.” Bij Thuisafgehaald zijn elfhonderd thuiskoks betrokken. Dit zijn mensen die het leuk vinden om te koken en dat door te verkopen aan buurtgenoten. Aan de andere kant zijn er 84.000 klanten, die het leuk vinden om een vorkje mee te prikken of af te halen bij de buurvrouw of buurman. In deze laatste categorie is het leeuwendeel ‘kwetsbaar’.
Dit zijn mensen die het lastig vinden om elke dag voor zichzelf te koken. Bijvoorbeeld vanwege ziekte, intolerantie, tijd- of geldgebrek. Daar wordt verder niet naar gevraagd, maar de website van Thuisafgehaald maakt het voor deze doelgroep wel heel makkelijk om mee te doen.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=mmtEBVxANtg
Impactvol opstapje naar kookcarrière
Voor de thuiskoks ligt er een mooie uitdaging: je kunt een cateraar worden waarmee je je eigen ‘merk’ verkoopt. Zo kun je binnen Thuisafgehaald op veilige wijze je eigen bedrijfje beginnen. “Uit ons impactonderzoek blijkt dat 5 tot 10 procent van alle thuiskoks op deze manier doorstroomt naar een bedrijf,” vertelt Staal trots.
Al is hijzelf vooral een afhaler op dit moment. “Ik ben minder een thuiskok. Ik kook wel graag en een beetje experimenteel, maar als mijn kinderen en vrouw het al niet lusten, kan ik het misschien maar beter niet aanbieden.” Thuisafgehaald is voor iedereen die het leuk vindt om voor een ander te koken en voor mensen die er af en toe zelf niet aan toe komen. “Het is een uitkomst voor sommige mensen, terwijl het voor anderen een leuk opstapje kan zijn richting een kookcarrière.” Je verdient niet gelijk, want je verkoopt de maaltijd voor de kostprijs, maar je kunt wel ervaring opdoen en je ‘eigen merk’ beginnen via Thuisafgehaald. “Er bestaat een bejaardentehuis waar ze voor anderen koken als dagbesteding.”
Over Thuisafgehaald vriendschappen
Op de website van Thuisafgehaald staan verhalen van afhalers die thuiskoks ontmoeten, hier ontstaan soms mooie vriendschappen. Ik – Jos Hummelen, auteur van dit artikel – nam de proef op de som en meldde mij aan voor een maaltijd in de buurt. Op zaterdag kreeg ik een berichtje van Eline met de uitnodiging om langs te komen voor een lekker bordje Thais. Eline woont aan de Reguliersgracht. Toen ik op zondagavond aanbelde vermoedde ik niet dat ik pas ruim een uur later buiten zou staan met een tasje heerlijk Thais eten. Als bedankje schreef ik op Thuisafgehaald.nl: “Deze thuiskok is een hele fijne, slimme en warme vrouw met verfijnde kookkunsten. Bedankt, Eline! En tot snel!”
Impact Days
Tijdens de allereerste editie van de Impact Days deed Thuisafgehaald op verschillende plekken mee. “Ik zou alle sociale ondernemingen aanraden om mee te doen,” aldus Staal. In Amsterdam waren ze te zien in de Foodhallen, in Utrecht was een delegatie aanwezig bij Gat in de Markt en in Rotterdam was Staal zelf aanwezig bij het Venture Café. Hier waren allerlei ondernemingen die bezig zijn met food and tech aan het woord.
“Wij hadden een infotafel, waar iedereen langs kon komen. Ik heb ongelofelijk veel mensen gesproken: andere start-ups, investeerders, maar ook concullega’s. Er komt hopelijk een soort Thuisafgehaald, maar dan met de focus op vluchtelingen.” Met een vrolijk gezicht vertelt Staal: “Er was veel reuring: ik heb de ondernemersspirit echt gevoeld.”
Thuisafgehaald doet in 2019 ook graag mee aan de tweede editie van The Impact Days. Staal hoopt dat de volgende editie veel groter zal zijn, zodat er zoveel mogelijk impact gemaakt wordt. Juist omdat Thuisafgehaald dan zichtbaar is, terwijl ze normaal gesproken de onzichtbare schakel vormen in de ontmoetingen rond maaltijden in het hele land.
Over The Impact Days
In de serie ‘The Impact Days’ vertellen deelnemende initiatieven over hun eigen onderneming en ervaringen tijdens de eerste editie van The Impact Days (15, 16 en 17 november 2018). In 2019 vinden er weer Impact Days plaats op veel verschillende locaties door het hele land.
Reacties