In 2016 bundelden Starters4Communities en Granny’s Finest de krachten. Een sociale onderneming waarbij ambacht en design samenkomen door generaties met elkaar te laten samenwerken. Initiatiefnemer Jip Pulles kijkt terug op een succesvolle samenwerking. “Misschien lukte het niet altijd maar er komt altijd iets moois uit.”
Over Granny's Finest
Granny’s Finest is een sociale onderneming die met de organisatie van handwerkclubs eenzaamheid onder ouderen wil tegengaan en voorkomen. Met de breimiddagen en activiteiten zoals de jaarlijkse kerstborrel heeft de onderneming in 2016 maar liefst 15.000 ontmoetingen tussen ouderen gerealiseerd. Bij het opzetten van deze breiclubs zoekt Granny’s Finest actief contact met sociaal makelaars en buurthuizen in de verschillende wijken.
Elvira Nijboer, Kiki de Boer en Stefan Roolvink hebben – in het kader van hun Starters4Communities trainingsprogramma – voor sociale onderneming Granny’s Finest een nieuwe handwerkclub geïnitieerd. Gedurende dit proces kregen zij onder andere vragen over het verdienmodel van Granny’s Finest.
Coverfoto en ander beeldmateriaal (c) Ivo Hutten.
De samenwerking was volgens Jip een logische zet. “Granny’s Finest probeert jong creatief talent en de oudere generatie bij elkaar te brengen. Eigenlijk zagen we daar ook overlapping in met Starters4Communities.” S4C probeert immers jonge sociale ondernemers verder te helpen.
Breiclub voor ouderen
De samenwerking vond plaats in de Utrechtse multiculturele wijk Lombok. De opdracht aan de starters: het opzetten van een breiclub in Utrecht West. Een ware opgave zo bleek. “Eerst keken de starters of er ruimte was om een breiclubje op te zetten en of het mogelijk was om daar sociale impact voor ouderen te creëren.”
Helaas voor Granny’s Finest kwam er nog geen echte club van de grond. De contacten zijn er echter wel en de wijk Lombok is op de hoogte, genoeg ingrediënten dus voor een succesvolle club in de nabije toekomst. “Ik verwacht eigenlijk nog dit jaar een club in die wijk op te kunnen starten, daar heeft S4C zeker aan bijgedragen”, vertelt Jip. Een structurele samenwerking tussen beiden is volgens de initiatiefnemer een win-win situatie. “Mijn hoop is dat we nog meer gaan samenwerken, niet alleen in Utrecht, maar ook op andere plekken.”
Altijd iets moois
Als hoogtepunt van deze samenwerking tussen Granny’s Finest en Starters4Communities noemt Jip de eindafsluiting. Hij roemt het enthousiasme van de starters, die zich volgens hem enorm ontwikkelden. “Misschien lukte het niet altijd maar er komt altijd iets moois uit.”
In de wereld van het sociaal ondernemen is Granny’s Finest inmiddels een gerenommeerde naam. Jip beschouwt zichzelf dan ook als een echte sociaal ondernemer. Een titel waar hij trots op mag zijn, maar hiervoor betaalt hij ook een prijs. “Je staat gewoon vaak te klooien met de perikelen van het sociale aspect, dit kost enorm veel tijd.” De productiviteit bij Granny’ Finest is, in vergelijking met andere productiebedrijven, laag.
“Juist die toevoeging van het sociale, die glimlach op de gezichten. Daar doe ik het voor!”
Glimlach op het gezicht
“Je moet je voorstellen dat een club met maximaal 20 oma’s werkt en al die oma’s breien misschien één sjaaltje in de week.” Een gegeven waarmee hij kan leven. Want als Jip een echte ondernemer was geweest, zonder het sociale aspect belangrijk te vinden, produceerde Granny’s Finest zijn kledingstukken allang in China. “Maar juist die toevoeging van het sociale, die glimlach op de gezichten. Daar doe ik het voor!”
Verder lezen & kijken?
Elvira Nijboer, Kiki de Boer en Stefan Roolvink hebben voor sociale onderneming Granny’s Finest een nieuwe handwerkclub geïnitieerd. Gedurende dit proces kregen zij vragen over het verdienmodel van Granny’s Finest en gaven naar aanleiding hiervan hun visie op het sociaal ondernemerschap.
Buurtinitiatieven zijn altijd op zoek naar financiële middelen en vinden die steeds minder bij de lokale overheid en fondsen. Kan een meer commerciële instelling uitkomst bieden? 4 tips aan de hand van de casus van sociale onderneming Granny’s Finest.
In deze video vertelt mede-oprichter Niek van Hengel over hoe Granny’s Finest van een persoonlijke ontmoeting uitgroeide tot een succesvol product en hoe ze het contact tussen maker en klant persoonlijk houden. De video is gemaakt door Jeppe van Pruissen, Kees Klomp, Ron van Es en Mandy Fit voor MaatschapWij – een onafhankelijke beweging voor positieve maatschappelijke vernieuwing – in de serie ‘Pupose People’.
Dit interview maakt deel uit van een reeks gesprekken met starters op de arbeidsmarkt, startende sociaal ondernemers, welzijnswerkers en medewerkers van gemeenten ten behoeve van het Impactverslag 2016 van Starters4Communities, geproduceerd door so/creatie. Een deel van deze interviews plaatsen we de komende weken in bewerkte vorm in so/magazine. Het interview verscheen eerder op de website van Starters4Communities.
Starters4Communities is een praktijkgericht trainingsprogramma in sociaal ondernemen en bottom-up stadsontwikkeling. In een groep van 15 tot 20 starters werken kleine teams aan uitdagende opdrachten voorgelegd door een wijkinitiatief of sociale onderneming.
Reacties