Heidi Alemans is dol op ontbijt. Met haar onderneming KRUSLI wil Heidi ieder ontbijtje gezonder én duurzamer maken. De ontbijtgranen van KRUSLI worden voor minstens de helft gemaakt met gered voedsel uit fabrieken en zijn laag in suiker. In 2020 wil deze sociale onderneming honderdduizend kilo voedsel redden: “Reststromen zijn nog te veel een taboe.”
Van corporate carrière naar sociaal ondernemer
Heidi Alemans maakte na haar studie voor het eerst kennis met de voedingsindustrie via haar werkzaamheden voor grote voedingsconcerns. Hier groeide ook haar passie voor de ontbijtcategorie. “Toen ik in Engeland werkte had ik zoveel keuze in ontbijt. Eenmaal terug in Nederland miste ik dit en zag ik zoveel kansen voor nieuwe smaken en gezondere alternatieven. Tijdens mijn werk voor verschillende grote voedingsconcerns bezocht ik graag de fabrieken. Ik wil altijd zien hoe het product gemaakt wordt. Hier merkte ik ook hoeveel er eigenlijk wordt weggegooid.”
Heidi had altijd al het idee om ooit voor zichzelf te beginnen: “Eén van de voordelen is dat je dan kunt doen waar je echt achter staat zonder permissie van anderen. Als zzp’er hoef ik niet naar senior managers om mijn idee te pitchen voordat ik het kan uitvoeren.” Gedurende haar zwangerschapsverlof benaderde ze een bakkerij om een eerste proefproduct ontbijtgranen te maken. Met een aantal testproducten op zak kon Heidi haar eigen consumentenonderzoek starten. “Ik heb in de zomer van 2018 op allerlei markten gestaan met mijn eigen kraam. Ik kon hier de hele dag zoveel vragen stellen. Ik heb hier niet alleen de smaken getest, maar ook de kleuren van de verpakking, het logo, de naam, alles. Stuk goedkoper dan het consumentenonderzoek wat ik vroeger liet uitvoeren tijdens mijn baan voor een groot voedselconcern.”
Alles gaat sneller, maar soms juist langzamer
Minder dan een jaar later besloot Heidi haar baan op te zeggen en volledig voor KRUSLI te gaan. Hier merkte ze ook hoeveel ervaring ze had opgedaan bij haar vorige werkgevers. “Ik weet hoe belangrijk de verpakking is, de kennis over de ingrediënten, business cases maken, het groeien van een merk. Dit leer je bij Unilever als geen ander. Het is stiekem best vergelijkbaar met wat ik eerst deed. Nu kan ik het alleen precies doen hoe ik het zelf wil en vaak veel sneller.”
Toch gaat niet alles altijd zo snel als Heidi zou willen. “Bij een groot bedrijf heb je overal een ingang en veel collega’s die je kunnen helpen. Als start-up doe ik alles zelf, van de verkoop, logistiek en kwaliteitschecks tot de financiële administratie. Dit is niet mijn expertise en hier leer ik veel van, maar daardoor duurt het soms langer dan ik zou willen.”
Inmiddels ligt KRUSLI ontbijtgranen met twee varianten bij Deen Supermarkten en in 2020 komt er een derde variant bij in het schap. De ontbijtgranen van gered voedsel waren bovendien verkrijgbaar bij de Lidl Innovatieweek. “Dit was een hele goede test, we moesten opschalen van 70 kilo naar 7000 kilo. We dachten dat we alles ruim gepland hadden, maar in werkelijkheid hadden we drie kwartier voor levering pas alles af. Het was heel spannend of we het gingen halen. We hadden de baktijd en de inpaktijd zwaar onderschat. De bakkerij ging alles machinaal mixen in plaats van met de hand, waardoor de haver en spelt brak en dit allemaal afgekeurd werd. Uiteindelijk hebben we dit via ‘Too Good To Go’ verkocht, maar dit was wel even stress. Achteraf was dit wel een hele leerzame ervaring.”
Taboe op reststromen
In 2020 wil Heidi 100,000 kilo voedsel redden. Het grootste deel van voedselverspilling zit bij de mensen thuis, maar ook in reststromen van de fabrieken valt volgens Heidi veel te winnen. “Als ik een manager van een fabriek aan de telefoon heb en vraag of ze restromen hebben hoor ik vaak eerst een ‘nee’. Ik moet een paar keer doorvragen voor de waarheid boven tafel komt. Het is een taboe, maar wel iets wat echt aangepakt kan worden. Niet alleen door KRUSLI. Hoe meer initiatieven hoe beter, samen kunnen we het verschil maken.”
“Sociaal ondernemerschap betekent voor mij dat je oprecht iets goed doet en hier ook aan vasthoudt.”
Heidi heeft KRUSLI opgericht met een duidelijke missie: zoveel mogelijk voedsel redden en dit gebruiken voor gezonde ontbijtjes. “Sociaal ondernemerschap betekent voor mij dat je oprecht iets goed doet en hier ook aan vasthoudt. Bij elke keuze die je maakt. Ik zie veel ondernemers om me heen die vaak hun koers wijzigen of elke keer hun missie uitbreiden. Op vastberaden wijze keuzes maken is juist de kracht van KRUSLI. Ik weet heel duidelijk waar ik voor sta en hier baseer ik ook mijn keuzes op. Als je dat kunt doen als klein of groot bedrijf, dan ben je echt sociaal aan het ondernemen.”
Verder lezen:
Straw by Straw – rietje voor rietje naar een duurzamere wereld
Floating Farm – de eerste drijvende zuivelboerderij ter wereld
Pieter Pot: eerste plasticvrije online supermarkt in Nederland
Reacties