In heel Nederland wint sociaal ondernemerschap terrein. Bij deze ondernemers is geld verdienen geen hoofddoel, maar een middel om de wereld een beetje beter te maken. In elk dorp en elke stad zijn deze ondernemers bezig met het oplossen van een ecologisch of maatschappelijk probleem. Gemeenten werken steeds vaker samen met sociaal ondernemers om de maatschappelijke problemen het hoofd te kunnen bieden. Zo zorgen zij er samen voor dat de wereld eerlijker, duurzamer en slimmer wordt ingericht. Om de transitie naar dit soort ondernemerschap te ontdekken en te vieren, is The Impact Days in het leven geroepen.
Foto: Wethouder Rutger Groot Wassink (Amsterdam) ontmoet sociaal ondernemers tijdens de social market in De Hallen tijdens The Impact Days 2018. (c) Jurre Rompa.
Positieve verandering in beeld
Tijdens The Impact Days wordt ingezoomd op ondernemers in Nederland die het maken van een positieve verandering voor mens en planeet tot hun kern hebben gemaakt. Omdat sociaal ondernemers vaak gedeeltelijk actief zijn in het publieke domein, is een goede samenwerking met de lokale gemeente nodig om daadwerkelijk resultaat te kunnen boeken. Dat gebeurt al op meer plekken dan je denkt. Dus kan iedereen tijdens The Impact Days in de eigen gemeente ontdekken welke betekenis sociaal ondernemers geven aan onze wereld. Van feestelijke fiets- en wandelroutes tot inspirerende evenementen; 21 tot en met 23 november vieren gemeenten, sociaal ondernemers en consumenten samen de beweging van sociaal ondernemerschap.
180 activiteiten
In 2018 vond de eerste editie van The Impact Days plaats op initiatief van de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht en met medewerking van landelijke en lokale campagne partners, waaronder Social Enterprise NL en Buy Social. Tijdens de eerste editie van The Impact Days vonden maar liefst 180 activiteiten plaats verspreid over 16 Nederlandse gemeenten; variërend van kortingsacties bij sociaal ondernemers, inspirerende bijeenkomsten, winkel- en fietsroutes, bewuste markten en feestelijke concerten. Ook werden er evenementen met een landelijke uitstraling georganiseerd, zoals Social Enterprise Day in Utrecht, Social Impact Day Twente en twee Buy Social evenementen in Amsterdam. Ook sloot The Impact Days aan bij de internationale #WhoKnew campagne, aangevoerd door Social Enterprise UK. Dit is een wereldwijde, digitale campagne waarmee sociale ondernemingen over de hele wereld trots duidelijk kunnen maken welke verandering ze maken.
Wil je weten hoe je als gemeente deze beweging actief kunt ondersteunen? Kijk dan op onze website.
Reacties