• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Spring naar de inhoud
  • Home
  • Blog
  • Sociaal ondernemers
  • Over so/creatie
  • Contact
Blog Social Enterprise NL Zaken die je raken

Zaken die je raken – A race to fairness

Leonie Bank · 22 mei 2018 · 0 Reactie(s)

Zaken die je raken

Waar komt ons goedkope t-shirt vandaan? Hoe wordt onze mobiele telefoon gemaakt? En wie plukt de cacaobonen van die heerlijke reep chocolade eigenlijk? De race naar de bodem, bedrijven die al concurrerend in kosten snijden en steeds lagere prijzen verwachten, houdt weinig rekening met mens, milieu en dier. Dit maatschappelijke probleem bestaat eigenlijk al zolang er bedrijven bestaan, maar door de globalisering neemt dit alleen maar toe. Dat betekent lage lonen, onveilige werkomstandigheden en milieuvervuiling.

Over Zaken die je raken

Social Enterprise NLSocial Enterprise NL en so/creatie zetten elke week een hoofdstuk uit het nieuwe boek Zaken die je raken in de spotlights. Om je te vertellen wie die sociale ondernemers zijn die een bedrijf beginnen om de wereld te verbeteren. En om te laten zien dat hun positieve impact verder reikt dan hun eigen onderneming. Of je nou politicus, ondernemer, student of inkoper bent, samen kunnen wij de transitie naar een eerlijke economie versnellen. Als je geïnteresseerd bent: koop hier het boek.

‘‘Sociaal ondernemers racen een race. Niet naar de bodem, maar naar een eerlijkere wereld: a race to fairness’’ – Zaken die je raken

Gelukkig zijn we ons hier steeds bewuster van. En zijn er veel sociale ondernemingen die racen tégen die race naar de bodem. Zij streven naar een eerlijkere wereld: a race to fairness. Zoals Studio Jux, een kledingmerk dat streeft naar eerlijk en duurzaam geproduceerde kleding. Hun kleding, gemaakt van biologisch materiaal, wordt gemaakt in Nepal waar medewerkers een fatsoenlijk loon krijgen. Of neem het koffiemerk Moyee, die de koffiebonen verwerkt in het land waar ze vandaan komen. Zodat het geld ook echt daar terecht komt. En Fairphone, een telefoon gemaakt van grondstoffen die op een menswaardige en duurzame manier zijn gedolven.

“Daar gaat het ons om, om door middel van ons kledingmerk de sociale impact in Nepal te maximaliseren. Die raakt niet alleen onze werknemers, aangezien je daar als familielid ook verantwoordelijk bent voor ouders, ooms en tantes. Het is een olievlek.” – Jitske Lundgren, Studio JUX

Maar ook Miss Green, Kuyichi, Counting Flowers, Granny’s Finest, Bombyx, Tony’s Chocolonely en Marqt gaan de race to fairness aan. Benieuwd hoe zij dat doen? En welke impact zij creëren en hoe jij kan helpen? Dat lees je in het eerste hoofdstuk van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die gelooft in actie!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Over Leonie Bank

Leonie communiceert voor en over Social Enterprise NL. Om de impact van sociaal ondernemers te vergroten creëert zij een podium voor sociaal ondernemerschap in het algemeen en onze leden in het bijzonder. Daarnaast communiceert zij over HeldCare: een ontwikkeltraject van Social Enterpise NL en Achmea Foundation voor social enterprises in het domein van zorg en welzijn.

Leonie studeerde taal & communicatie en volgde de master business studies, beiden aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie ontdekte ze dat ze in haar werk een maatschappelijke bijdrage wil leveren. Door te communiceren over én voor sociale ondernemingen voelt zij zich dus helemaal op haar plek bij Social Enterprise NL.

Meer interviews

Nieuwsbrief ontvangen?
Marie Baartmans & Marijn Struik – Sociaal ondernemers empoweren

Eline Arisse · 18 maart 2016 · 0 Reactie(s)

Perron West: van lelijk pleintje naar bruisende hotspot

Jos Hummelen · 3 april 2019 · 0 Reactie(s)

Bart de Bruin – Van vrachtwagenchauffeur naar createur van context

Eefje van den Akker · 7 september 2017 · 0 Reactie(s)

Lees Interacties

Reacties

(CC BY-NC 4.0) 2019 so/creatie · Website met liefde door Kyver